مدیریت راهبردی مبتنی‌بر ارزش در سطح سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

با توجه به نرخ سریع پیچیدگی‌ها و تغییرات محیطی در دنیای رقابتی امروز، سبک مدیریت در سازمان‌ها با تغییر و تحول روبه‌رو شده است که به‌طور خلاصه به سه دوره تقسیم می‌شود: مدیریت مبتنی‌بر مقررات،[1] مدیریت مبتنی‌بر اهداف[2] و مدیریت مبتنی‌بر ارزش‌ها یا اصول‌محور.[3] البته در جهان تحول دیگری در مباحث نوین مدیریت به‌وجود آمده که آن مطالعه و ارزیابی رابطه سازمان و محیط (در چارچوب مدیریت راهبردی) است که بیش از گذشته دانشمندان به آن توجه دارند؛ در این رویکرد سؤال کلیدی آنها این است که وقتی تغییرات، آشوب‌ها و دگرگونی‌های پیش‌بینی شده و غیرقابل پیش‌بینی محیطی به‌وجود می‌آید، سازمان‌ها چگونه باید بقای خود را حفظ کرده و فعالیت‌شان را توسعه دهند؟
         این پژوهش به مطالعه سیر تحول مدیریت، چگونگی تغییر و تحول سبک مدیریت به‌سمت مدیریت مبتنی‌بر ارزش‌ها، تبیین مبانی فلسفی ارزش‌ها و نیز مکاتب فکری مربوطه با تأکید بر دو سطح ارزش‌های استراتژیک و حد واسط پرداخته و با استفاده از روش تحقیق آمیخته و طرح پیوند یافته‌های کیفی به کمی تجزیه‌و‌تحلیل شده‌ است. نوآوری این مقاله معرفی مدل مفهومی برای سازمان‌ها (موردکاوی یک سازمان بزرگ مالی کشور) به‌عنوان مدل مدیریت مبتنی‌بر ارزش‌های بنیادین است که ابعاد ساختار، استراتژی، فرهنگ و سبک مدیریت را پوشش می‌دهد.



[1]. Management by instructions (MBI)


[2]. Management by objective (MBO)


[3]. Management by value (MBV)

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Value-based Strategic Management in Organizational Level

نویسندگان [English]

  • Ali Mobini Dehkordi 1
  • Arezoo Rabbani 2
1
2
چکیده [English]

Given to increasing complexities and environmental changes in contemporary competitive world, style of management within organizations has gone through significant changes, and in this framework, has experienced three periods: (1) management by instructions (MBI); (2) management by objective (MBO); and (3) management by value (MBV). Moreover, another development happened in modern management concerns with relation between organization and environment (according to strategic management) which has increasing received scholars attention. According to this approach, key question is that “in state of turbulence and environmental predictable and unpredictable transformations, how organizations must survive and expand their activities?”
       This paper seeks to study the evolution of management and the quality of change in style of management towards MBV and to explain values’ philosophical foundations as well as their relevant intellectual schools, and in doing so, focuses on strategic and in-between values. Therefore, a mixed research method is used and qualitative as well as quantitative findings simultaneously are analyzed. This paper’s innovation is that it seeks to introduce a conceptual model for studying organizations (a case study on a big financial organization) as a model of management based on underlying values which involves issues such as structure, strategy, culture and style of management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophical schools on values
  • management by value
  • levels of values
  • value-based strategic model
  1. 1. آژیر، حمیدرضا و سیدمحمد‌تقی مدرسی (1381). مبانی تشریع اسلامی: ارزش‌های والای خلقت و فلسفه تطبیقی حقوق، تهران، ناشر محبان‌الحسین.

    2. احمدی، حسین (1377). برنامه‌ریزی استراژیک و کاربرد آن، تهران، تصت.

    3. ارسطو (1378). متافیزیک، ترجمه محمدحسن لطفی تبریزی، نشر طرح نو، چاپ اول.

    4. اکبری، محمود (1389). ارزش‌های اخلاقی در احادیث عددی، تهران، انتشارات فتیان.

    5. اکرایل (1380). ارسطوی فیلسوف، ترجمه علیرضا آزادی، تهران، انتشارات حکمت، چاپ اول.

    6. الوانی، سیدمهدی و حسن دانایی‌فرد (1390). گفتارهایی در فلسفه تئوری‌های سازمان دولتی، تهران، اشراقی‌صفار.

    7. باستانی، سوسن (1388). جنسیت فرهنگ ارزش‌ها و نگرش‌ها، نشر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.

    8. برونوفسکی، جیکوب (1379). ارزش‌های انسانی در قلب علم، ترجمه خسرو ریگی، تهران، نشر جیحون.

    9. بلانچارد، کن و مایکل اوکانر (1382). مدیریت از راه ارزش‌ها، ترجمه حمیدرضا فرتوک‌زاده، تهران، نشر فرا.

    1. پاپکین، ریچارد و آروم استرول (1389). کلیات فلسفه، ترجمه جلال‌الدین مجتبوی، تهران، حکمت.
    2. پانتم، هیلری (1385). دوگانگی واقعیت، ارزش، ترجمه فریدون فاطمی، نشر مرکز.
    3. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (1382). شاخص‌های فرهنگی.
    4. تامس، آلن (1383). «فلسفه ارزش چیست؟»، ترجمه عزت‌اله فولادوند، نشریه فرهنگ و هنر بخارا، ش 38.
    5. چلادورای، پاکیناتان (1387). مدیریت منابع انسانی در ورزش و تفریحات سالم، ترجمه مهدی طالب‌پور و صمد لعل‌بذری، مرکز دانشگاهی دانشگاه مشهد.
    6. حاذقی، محمد‌هادی (1390). «ارزیابی نقش ارزش‌ها در مدیریت راهبردی و ارائه الگوی مدیریت راهبردی مبتنی‌بر ارزش‌های اسلامی در حوزه تدوین»، رساله دکتری، دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی.
    7. رضایی، محسن و علی مبینی دهکردی (1387). مدیران آینده در افق چشم‌انداز، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ سوم.
    8. روبیژک، پل(1381). ارزش‌های اخلاقی در عصر علم، ترجمه نفیسه و محبوبه ساطع، تهران، نشر حکمت.
    9. سلطانی، غلامرضا (1374). تکامل در پرتو اخلاق، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
    10. شاین، ادگار (1383). مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه برزو فرهی بوزنجانی و شمس‌الدین نوری نجفی، تهران، سیمای جوان، چاپ اول.
    11. شیمون ال. دولان و سالوادور گارسیا (1384). مدیریت بر پایه ارزش‌ها در هزاره نوین، ترجمه وحید وحیدی‌مطلق و عقیل ملکی‌فر، سایت اندیشکده وحید.
    12. علی‌احمدی، علیرضا (1383). برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، تولید دانش.
    13. علی‌احمدی، علیرضا و حسین‌علی ‌احمدی (1383). مدیریت ارزشی با تکیه بر ارزش‌های اسلامی، تهران، تولید دانش.
    14. فراهانی، مصطفی (1385). «مدیریت برمبنای ارزش»، ماهنامه تدبیر، ش 175.
    15. کردنائیج، اسداله (1381). «طراحی و تبیین مدل تعاملی استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمان‌های صنعتی کشور»، پایان‌نامه، دانشگاه تربیت مدرس.
    16. کوزر، لوئیس و برنارد روزنبرگ (1387). نظریه‌های بنیادی جامعه‌شناختی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران، نشر نی.
    17. کینی،‌ رالف ال. (1381). تفکر ارزشی راهی به‌سوی تصمیم‌گیری خلاق، ترجمه وحید وحیدی‌مطلق، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی کرانه علم.
    18. گزارش برنامه جامع بانک صادرات ایران (1388). اطلاعیه مورخ 24/1/89 شماره 3/110/89.
    19. گزارش بیانیه‌های ارزش‌ها، چشم‌انداز، مأموریت پروژه برنامه‌ریزی استراتژیک بانک صادرات ایران، کد SPBSI/F1/VVM/02/V1.
    20. لارنج، پیتر، مایکل اسکات مورتن و سومانترا گوشل (1385). کنترل استراتژیک، ترجمه سید محمد اعرابی و محمد حکاک، دفتر پژوهش‌های فرهنگی تهران.
    21. مبینی دهکردی، علی و مریم یوسفیان (1390). «معرفی طرح‌ها و مدل‌ها در روش تحقیق آمیخته»، نشریه علمی ـ پژوهشی راهبرد، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ش 60.
    22. مزلو،آبراهام اچ. (1387). مذاهب، ارزش‌ها و تجربه‌های والا، ترجمه علی‌اکبر شاملو، تهران، نشر آگه.
    23. میرزا‌امینی، محمدرضا. ترجمه برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک: www.Sharifthinktank.com.
    24. نائیجی، مختار (1387). «ارزش‌شناسی»، بخش 5 طبقه‌بندی ارزش‌ها برمبنای تعداد وابستگان به یک ارزش، ماهنامه آفتاب.
      1. Bellon, C. J. and L. G. Nigro (2009). Martindale Nature and types of Sociological theory, New York, The Free Press.
      2. Druker, Peter F. (1996). Organizational culture and climate in organizational behavior in Education, Robert $Owes (Ed), 4th Edition, Ally and Bacon.
      3. Robbins, Stephen and Nancy longton (2001). Organizational Behavior, Prentice- Hall Canada inc.
      4. Denison, D. R. (1995). Corporate Culture and Organizational Effectiveness, john wiley, N.Y.USA.
      5. Schreader, Mike, Tomas Walter, Rachels Tears and H. Jordan Mark (2005). "Organizational Culture in Public Sector Organization", Leadership and Organization Development Jornal, Vol. 26, No 6.
      6. Shimon L. Dolan and Garcia Salvador (2004). Managing By Values in the Next Millennium of Classification, D23, M14, O33.
      7. Simon, H. (2005). Administrative Behavior, New York, The Free Press, 1945 PG.
      8. Parker, C. P., B. B. Baltes, S. A. Young, J. W. Huff, R. A. Altmann, H. A. Lacost and J. E.Roberts (2003). Relationships between psychological climate perceptions and work outcomes.
      9. Cameron, Kim S. and Robert E. Quinn (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based of the Competing Values Framework, Jossy-Bass.
      10. Sharplin, Arthur (1985). Strategic Management, N.Y:MC.Graw-Hill
      11. http:// www.humansyn .com
      12. http:// www.valuescenter.com
      13. http://www.denisonconslting.com
      14. http://www.vahidthinktank.com/books/2.htm

    http://www.vahidthinktank.com/articles/40,41.htm