شبکه‌های اجتماعی مجازی و کاربران جوان؛ از تداوم زندگی واقعی تا تجربه جهان‌وطنی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

چکیده

مسئله اصلی این مقاله دلایل حضور کاربران جوان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی با وجود ممنوعیت قانونی دسترسی به برخی آنهاست. این مطالعه با رویکرد پژوهشی استفاده و رضایتمندی و انجام تحقیق کیفی و برگزاری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته در قالب گروه‌های کانونی متمرکز به شناسایی انگیزه‌ها و اهداف حضور جوانان در این شبکه‌ها و کاربردهای رضایت‌بخش شبکه‌های اجتماعی مجازی از زبان خود کاربران اقدام کرده است. یافته‌های پژوهش حاکی است که از دیدگاه کاربران جوان، محیط شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند «فیس‌بوک» که کاربران جوان ایرانی زیادی در آن فعالیت دارند، فضایی سیاسی تلقی نمی‌شود بلکه اکثر آنها برای تسهیل روابط خود، احیای ارتباطات قدیمی و ایجاد و حفظ ارتباطات دوستانه به آن روی می‌آورند. درحالی‌که برخی محدودیت‌های خانوادگی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را با حضور در شبکه جبران می‌کنند که از مهم‌ترین آنها تجربه جهان‌وطنی و آشنایی با دنیای مدرن است. مقاله حاضر، پس از شناخت انگیزه‌های کاربران جوان با توجه به مقتضای شرایط اجتماعی، سنی و جنسی کاربران در تبیین و تشریح دلایل ذکر شده و جایگاه شبکه‌های اجتماعی مجازی در زندگی کاربران جوان تلاش کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Virtual Social Networks and Young Users; from Continuity in Real Life to Cosmopolitan Experience

نویسندگان [English]

  • Mahmood Shahabi 1
  • Ghodsi Bayat 2
چکیده [English]

This paper aims to explain why young Iranian internet-users participate in virtual social networks in spite of filtering. It applies Uses & Gratification perspective in light of a qualitative approach. The findings indicate that facebook is the most popular social network site in Iran. Facebook is not seen a political space by the users, and they usually use it to facilitate communication, renew old communication, create and maintain friendly relationships, find new friends and make the old relations friendlier. Furthermore, users overcome some of their social, cultural, political, economic and domestic limitations by participating in Facebook and experiencing a modern and cosmopolitan space.
            At the end, having understood incentives among young Iranian internet-users in terms of their social context, age and gender, the paper tries to explain above-mentioned causes and role of virtual social networks in young Iranian internet-users life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Social Networks
  • Usages
  • the Youth
  • Network Communication
  • Gratification
1. کوثری، مسعود (1386). جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوست‌یابی «اورکات»، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

2. مک‌کوئیل، دنیس (1387). مخاطب‌شناسی، ترجمه مهدی منتظرقائم، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، چاپ چهارم.

3. منتظرقائم، مهدی (1390). امنیت در فضای مجازی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.

4. ورنر، سورین و جیمز تانکارد (1384). نظریه‌های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

5.Anderson, C. (2006). The Long Tail: How endless choice is creating unlimited demand,Random House Business Books: London, UK.

6.Bell, D. (2007). Cyber Culture Theorists, Manuel Castels and Dona Harway, Newyork: Routtledge.

7.Cachia, R., R. Compaó and et al. (2007). "Grasping the potential of online social networks for foresight", Technological Forecasting and Social Change 74(8).

8.Castells, M. (1996). "Toward Sociology of the Network Society", University of California, Berkeley, Symposia 693. www.googlescholar.com.

9.Ellison, N. B. and D. m. Boyd (2007). "Social Network Sites: Definition, History and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, 13.

10. Grant, I. and S. O’Donohoe (2007). "Why young consumers are not open to mobile marketing communications", International Journal of Advertising, Vol. 26, No. 2.

11. Grant, I. C. (2005). "Young peoples’ Relationship with Online Marketing Practices: an Intrusion Too Far?", Journal of Marketing Management, Vol. 21, No. 5/6.

12. Hamilton, A. (2003). "Best of the War Blogs", Time, 161, 91.

13. Hargittai, E. (2007). "Whose space? Differences among users and non-users of social network sites", Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 14.

14. Katz, Elihu, Jay G. Blumler and Michael Gurevitch (1974). "Uses and Gratifications Research", The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No, 4, http://links.jstor.org.

15. Kiousis, S. (2002). "Interactivity: a concept explication", New Media & Society, Vol. (3).

16. Leitch, S. and M. Warren (2009). "Security Issues Challenging Facebook", Paper Presented at the 7th Australian-Information Security Management Conference, Perth, Western Australia.

  1. Lenhart, A. and M. Madden (2007). "Teens, Privacy and Online Social Networks. Pew Internet & American Life Project", Washington, DC. Available: http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_ Teens_Privacy_SNS_Report_Final.pd.
18. Lewis, K, J. Kaufman, M. Gonzalez, A. Wimmer and N. Chrisis (2008). "Social Networks Tastes, ties, and time: A new social network dataset", www.wjh.harvard.edu/~kmlewis/t3.pdf.

19. Livingstone, S. (2008). "Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers' Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy and Self-expression", New media & society, 10 (3).

20. Marlow, C. (2006). "Investment and Attention in the Weblog Community", alumni.media.mit.edu.

21. McQuail, D., J. G. Blumler J. R. and Brown (1972). The television audience: A revised perspective, Available at www.googlescholar.com.

22. National School Boards Association, Available at: http:// www.nsba.org.

23. O’Donohoe, S. (1994). "Advertising uses and Gratifications", European Journal of Marketing, Vol. 28, No. 8/9.

24. Papacharissi, Z. and A. Rubin (2000). "Predictors of Internet use", Journal of Broadcasting and Electronic Media, 44(2), 1.

25. Park, Namsu, Kerk F. Kee and Sebastian Valenzuela (2009). "Being Immersed in Social Networking Environment: Facebook Groups, Uses and Gratifications and Social Outcomes", Cyber Psychology and Behavior, 12(6).

26. Parker, B. J. and R. E. Plank (2000). "A Uses and Gratifications Perspective on the Internet as a New Information Source", American Business Review, Vol. 18, No. 2.

27. Pelling, E. and K. White (2009). "The Theory of Planned Behavior Applied to Young People's Use of Social Networking Web Sites", Cyber Psychology and Behavior 12(6).

28. Rubin, A. M. (2002). "The Uses and Gratifications Perspective of Media Effects", in Bryant, J. and Zillmann, D. (Eds), Media Effects: Advances in Theory and Research, 2nd ed., Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.

29. Ruggiero, T. E. (2000). "Uses and Gratifications Theory in the 21st Century", Mass Communicationand Society, Vol. 3, No. 1.

30. Seder, P. and S. Oishi (2009). Ethnic/racial Homogeneity in College Students' Facebook Friendship Networks and Subjective Well-being, Journal of Research in Personality, 438-443 doi: 1 0.1 016/j .jrp.2009.01.00

31. Wellman, B., J. Salaff, D. Dimitrova, L. Garton, M. Gulia and C. Haythornthwaite (1996). "Computer Networks as Social Networks: Collaborative Work, Telework, and Virtual Community", Annual Review of Sociology, 22(1).

32. Whittle, David B. (1997). Cyberspace: The human dimension, New York: W.H. Freeman and Company.

Wintour, P. (2009). "Facebook and Bebo Risk ‘Infantilizing’ the hu Man Mind", http://www.guardian.co.uk/uk/2009/feb/24/social-networking-site-changing- childrens-brains.