نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛
2 دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)؛
3 دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران؛
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study aimed to identify and categorize the factors affecting Iran’s industrial growth using an export development approach. After library studies, examining previous experiences in Iran and other countries, and identifying the influential factors, the basic conceptual model was extracted, including seven dimensions and 39 factors. Then, in-depth, semi-structured interviews were conducted with industry professionals in the field of exports to validate and discover other possible factors. After that, the findings of the two stages were coded and analyzed to implement the content analysis technique. In addition, an academic expert validated the final model in 7 categories and 36 dimensions, and the Cohen’s Kappa index was 0.679 for the final model. Based on the findings of this study, the factors affecting Iran’s industrial development were categorized into seven categories: market-oriented, infrastructure-oriented, resource-oriented, government-oriented, institutional-oriented, approach-oriented, and risk-oriented. The market-oriented category included: competitive advantage, marketing research, export portfolio diversity, service availability, and participation in the global value chain. In addition, the infrastructure-oriented category consisted of monetary/financial/banking infrastructure, e-commerce, logistics, industry structure, and insurance. Moreover, the resource-oriented was comprised of productivity, labour market, foreign investment, social capital, spatial planning, quality raw materials, technology, and innovation. Besides, the government-oriented category involved export promotion policies, economic stability, political stability, quality of education, quality of health, quality of business ecosystem, and stability and transparency of laws. Furthermore, institutional-oriented was made up of the quality of industrial clusters, power of export organizations, and removal of cumbersome processes and laws. Additionally, the approach-oriented category included export strategy in enterprises, export strategy in the country, entrepreneurial culture, and consumer culture. Finally, the risk-oriented category consisted of resilience against natural factors, global crises, and fluctuations in energy carrier rates).
کلیدواژهها [English]
۱. امامی، کریم و مهدی ادیبپور (1389). «صادرات صنعتی و رشد صنعت در ایران»، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، دوره 4، ش 11.
۲. انجمن مدیران صنایع (1398). «بررسی برخی شاخصهای کلان اقتصادی و وضعیت صنعت در سال 1397 و چشمانداز آن در سال 1398 و ارائه راهکارها»، ش 161.
۳. اوانز، پیتر (1380). توسعه یا چپاول: نقش دولت در تحول صنعتی، ترجمه عباس زندباف و عباس مخبر، تهران، انتشارات طرح نو.
۴. ایمان، محمدتقی و محمودرضا نوشادی (1390). «تحلیل محتوای کیفی»، پژوهش، سال سوم، ش 2 (پیاپی 6).
۵. باردن، لورنس (1375). تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنیدوزی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
۶. پوراشرف، یاساناله (1393). «تبیین مشکلات و موانع فراروی توسعه صادرات استان ایلام»، مدیریت بازرگانی، دوره ۶، ش ۱.
۷. پیرایی، خسرو، مونا تاسان و محمد دانشنیا (1394). «تأثیر سرمایهگذاری مستقیم خارجی، نرخ ارز حقیقی و آزادسازی اقتصادی بر صادرات غیرنفتی ایران (همراه با آزمون علّیت تودا یاماموتو)»، تحقیقات اقتصادی، دوره ۵۰، ش ۱.
۸. حبیبی، مسعود (1389). «جامعهشناسی دولت نهادی و توسعه صنعتی در ایران»، توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره ۸، ش ۱۶.
۹. داناییفرد، حسن، سیدمهدی الوانی و عادل آذر (1383). روششناسی پژوهشهای کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، نشر صفار.
۱۰. درخشانی درآبی، کاوه و یوسف محنتفر (1399). «رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعتی (مطالعه موردی استان لرستان)»، فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، ش ۳۹.
۱۱. دلاور، علی (1393). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش.
۱۲. رحمانی یوشانلوئی، حسین، منوچهر انصاری، محمد میرکاظمی، محمدرضا ابراهیمی (1392). «شناسایی و اولویتبندی موانع صادرات و ارائه راهکارهای توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط در صنایع غذایی آذربایجان غربی»، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره ۳، ش ۱.
۱۳. زارعی، قاسم و بنفشه پارسامهر (1397). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی با استفاده از رویکرد تئوری دادهبنیاد»، مدیریت بهداشت و درمان، دوره ۹، ش ۳.
۱۴. سالار، علی، حسین اکبری و غلامرضا صدیق اورعی (1398). «بررسی طولی ـ ملی (2014-1990) نقش سرمایه اجتماعی در توسعه صنعتی»، مدیریت سرمایه اجتماعی، ۶.
۱۵. سپهردوست، حمید، محسن تارتار و راضیه داوریکیش (1399). «تأثیر بهرهوری علمی بر رشد صادرات مبتنیبر فناوری برتر»، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، ش ۴۱.
۱۶. سعیدا اردکانی، سعید و حسین صیادی تورانلو (1391). «تحلیل چالشها و راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی (مطالعه موردی: صنایع نساجی استان یزد)»، مدیریت فرهنگ سازمانی، ش ۲۶.
۱۷. سلیمىفر، مصطفی (1381). «مطالعه روند تغییرات سطوح توسعه صنعتی و توسعه منطقهای در ایران طی دوره ۱۳75- 1355»، تحقیقات اقتصادی، ش ۶۱.
۱۸. سیدجمالی، بیژن (۱۳۸۸). «راهبرد صنعتی شدن و تأثیر آن در تقویت بنیه دفاعی کشور»، فصلنامه مدیریت نظامی، ش ۳۳.
۱۹. صادقی شاهدانی، مهدی و سیدمهدی موسوی بررودی (1396). «نقد ساختار صنعتی آسیبپذیر در ایران و اولویتبندی صنایع براساس اقتصاد مقاومتی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دوره ۱۷، ش ۴۳.
۲۰. عجماغلو، دارون و جیمزای رابینسون (1396). چرا ملتها شکست میخورند، ترجمه محسن میردامادی و محمدحسن نعیمیپور، چاپ هفتم، تهران، نشر روزنه.
۲۱. کرلینجر، فرد ان (1374). مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه حسن پاشاشریفی و جعفر نجفیزند، جلد دوم، تهران، انتشارات آوای نور.
۲۲. کریپندورف، کلوس (1388). تحلیل محتوا مبانی روششناسی، ترجمه هوشنگ نایینی، تهران، نشر نی.
۲۳. کریمى، فرزاد و حسین پیراسته (1383). «ارزیابی و تحلیل تأثیرات متقابل بهرهوری نیروی انسانی، هزینههای تولید و صادرات کالاهای صنعتی در ایران»، تحقیقات اقتصادی، ش ۶۵.
۲۴. مرکز پژوهشهای مجلس (1394). «تحلیلی بر محیط کسبوکار و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی در ایران»، شماره مسلسل 14375.
۲۵. معروفی، یحیی و محمدرضا یوسفزاده (1388). تحلیل محتوا در علوم انسانی، همدان، نشر سپهر دانش.
۲۶. مومنیراد، اکبر، خدیجه علیآبادی، هاشم فردانش و ناصر مزینی (1392). «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، اندازهگیری تربیتی، سال چهارم، ش ۱۴.
۲۷. نادری، ابوالقاسم، احمد اخوی و شیرین حکیمی (1371). بررسی مسائل و مشکلات صادرات غیرنفتی، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
۲۸. ناهیدی، محمدرضا و مهناز حسینپور (1393). «بررسی نقش مدیریت بهرهوری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در توسعه صادرات غیرنفتی ایران»، مدیریت بهرهوری، دوره ۸، ش۳۰.
۳۰. وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) (الف1395). «برنامه راهبردی وزارت صنعت معدن تجارت».
۳۱. ـــــــــــ (ب1395). «شاخص بهرهوری»، ش 27.
۳۲. ـــــــــــ (1397). «جایگاه بنگاههای خرد، کوچک و متوسط در صنعت».
۳۳. ـــــــــــ (1398). «شاخص نوآوری جهانی»، ش 5.
۳۴. هادیزنوز، بهروز (1379). سرمایهگذاری خارجی در ایران، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
۳۵. همتی، مریم، داود فیض، عادل آذر و عظیم زارعی (1399). «شناسایی مدلهای ذهنی مدیران شرکتهای صنایع غذایی از موانع توسعه صادرات (نمونهکاوی: مدیران شرکتهای لبنی)»، مدیریت بازرگانی، دوره 12، ش ۱.
۳۶. هولستی، ال. رادلف (1373). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه نادر سالارزاده امیری، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.