نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
4 دانشیار گروه مطالعات تطبیقی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This study aims to assess international scientific cooperation of Iranian top universities through using SWOT (strengths, weaknesses, opportunities and threats) strategic analysis approach. This research has been carried out based on descriptive survey. The statistical population has been consisted of 313 experts who were selected among 6478 faculty members from top 10 universities through a stratified sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed and reviewed by experts as well as its reliability was measured by running on Cronbach's alpha test (816/0). Also, data analysis was conducted through Fuzzy BWM. The most important strengths include the enhancement of researchers’ interaction and attendance in international conferences also paving the way for international development in universities. Inadequacy of the annual grants of faculties’ members as well as lack of awareness of universities officials of International scientific cooperation are the main weaknesses. The tendency of Iranian youths towards changing ways of international interactions as well as international community's achievement to accept Iran in international academic consortiums are considered as the greatest opportunities. In spite of these successes, there are still serious threats such as economic recession in most countries; the lack of political grounds for international scientific cooperation and the spread of both Islamophobia and Iranphobia around the world.
کلیدواژهها [English]
1. آراسته، حمیدرضا و ندا اسماعیلنیا (1390). «بینالمللیشدن دانشگاهها: پاسخی به واقعیتها و چالشهای آینده»، اولین همایش بینالمللی مدیریت، آیندهنگری، کارآفرینی و صنعت در آموزشعالی.
2. استادزاده، زهرا (1384). «روابط علمی بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور»، نشریه رهیافت، ش 35.
3. اسماعیلنیا، ندا (1390). «بررسی وضعیت موجود و مطلوب بینالمللیشدن دانشگاه تهران از دیدگاه صاحبنظران»، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.
4. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). «سند نقشه جامع علمی کشور، وضع مطلوب علم و فناوری»، بازیابی شده از http://nj.farhangoelm.ir.
5. ساداتمحسنی، هدی، حمیدرضا آراسته، نادرعلی قورچیان و پریوش جعفری (1392). «ارائه مدلی برای ارتقای سطح همکاریهای علمی ـ بینالمللی در آموزش عالی ایران»، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال سوم، ش 9.
6. فاضلی، نعمتاله و ناصر شمس (1383). «بررسی نظام مدیریت ارتباطات و مبادلات بینالمللی علمی و دانشگاهی ایران و غرب»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 10، ش 3(33).
7. فتحی واجارگاه، کوروش، عذرا زارع و محمد یمنی (1388). «بررسی موانع بینالمللی برنامه درسی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 54.
8. قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران 1394-1390 (1395)،http://qavanin.ir/ Law/Subjectinex/ 257240?code=72.
9. مجمع تشخیص مصلحت نظام (1382). «چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، تقویت و تسهیل حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی و سازمانهای فرهنگی بینالمللی»، مصوب 26/07/1382 مجمع و ابلاغی 13/08/1382. بازیابی شده از: http://maslahat.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=3&pageid=402.
Yamada, R. (2013). Chapter 10 Structural Transformation of Japanese Higher Education: Adopting to Meet Challenges Posed by Globalisation and Market Economy, New York: Palgrave Macmillan.