نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The research aims to examine reasons for Iranian people’s tendency towards using foreign smuggled goods.
The survey - research is carried out through using a multi-stage cluster sampling method. 2700 households of different cities were selected as a statistical population of this research who were interviewed by their supervisors. The findings indicate the willingness of most interviewers (69%) to purchase the smuggled goods. While quality as well as price of both foreign and Iranian commodities is the same, the Iranian one is gradually preferred. However, it depends on (higher) level of People’s education and income so that foreign commodities can be prioritized. It is concluded that in addition to meet basic life needs, the smuggled goods are symbolic for Iranian consumers as well as consumption of these commodities have become a culture in Iran.
کلیدواژهها [English]
1. ابراهیمی، عبدالحمید، مهدی جعفرزاده کناری و صابر بزرگی ماکرانی (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد مصرفکنندگان نسبت به خرید برندهای جعلی در صنعت پوشاک»، فصلنامه تحقیقاتبازاریابینوین، دوره 2، ش 3.
2. باکاک، روبرت (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران، انتشارات شیرازه.
3. بوردیو، پییر (1393). تمایز، ترجمه حسن چاوشیان، چاپ سوم، تهران، نشر ثالث.
4. بوردیو، پییر (1384). «شکلهای سرمایه»، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان در: سرمایه اجتماع، چاپ اول، تهران، شیرازه.
5. بلوری، امین، مرتضی اکبری ونهآباد، سعید محمدزاده باغبانی و شهین نوریفرد (1392). «بررسی علل گرایش جوانان به مصرف کالاهای خارجی (مطالعه موردی: پوشاک ترکیه در استان آذربایجان شرقی)»، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، http://www.civilica.com/Paper-ICMM01-ICMM01_0090.html.
6. تاجبخش، کیان (1384). سرمایهاجتماعی، تهران، انتشارات شیرازه.
7. ترکستانی، محمدصالح، زهره دهدشتی شاهرخ و قاسم بخشنده (1394). «الگوی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید مصرفکنندگان نسبت به محصولات وارداتی»، فصلنامه چشماندازمدیریتبازرگانی، دوره 14، ش 22.
8. جعفری، سیدحسین (1376). «بررسی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان تهرانی در انتخاب و خرید محصولات خانگی بادوام خارجی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگ و هنر تهران.
9. چلبی، مسعود (1381). بررسیتجربینظامشخصیتدرایران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
Yoo. B., N. Donthu and S. Lee (2000). "An Examination of Selected Marketing Mix Elements and Brand Equity", Journal of the Academy of Marketing Science 28(2).