نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
According to private sector activists as well as politicians, red tapes have always been considered as the main obstacles to economic development and national production. However, there is no agreement on which regulations are being qualified as red tape. This paper argues red tape is caused by violating the legislative (or in a more general sense, regulation-related) principles. In such a situation, the legislators adopt new laws or amended legislation frequently and early, and as a result, economic activists are faced with uncertain and unpredictable environment. Obscure and difficult legislation; regulation without sufficient attention to, or knowledge of, the existing legal system; the legislative sectoralization; and repeatedly amended laws, are acontradict the legislative principles.
The paper concludes that the number of laws and regulations rather than the costs of those who identify laws and regulations should be considered as main indicators for red tape. Thus it is appropriate to consider legislations and regulations in terms of volume, issue, and the type, and category, and then drawing an exact methodology, administrative costs for the businesses are evaluated.
کلیدواژهها [English]
1. اختیاری نیکجه، سارا (1394). «گزارش پنجم دبیرخانه هیئت مقرراتزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار تا تاریخ 31/6/1394»، دفتر پایش محیط کسبوکار و دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی.
2. انصاری، باقر (1386). «تنقیح قوانین و مقررات: تدبیری برای مبارزه با ابهام حقوقی»، فصلنامه اطلاعرسانی حقوقی، سال ششم، ش 11.
3.الموتیان، ابوالفضل (1389). مقدمهای بر اصول و قواعد تنقیح قوانین (مصاحبه با اساتید و صاحبنظران)، تهران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
4. بانک جهانی (1393). «روند فساد اداری و بار مقررات در کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی (براساس نتایج نظرسنجی محیط کسبوکار و عملکرد بنگاهها)»، ویرایش دوم، ترجمه جعفر خیرخواهان و جواد براتی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (دفتر مطالعات اقتصادی)، شماره مسلسل 1-12766.
5. _____ (1387). «گزارش انجام کسبوکار در 2004 (فهم مقررات)»، سنجش و بهبود محیط کسبوکار، جهاد دانشگاهی، واحد تهران.
6. بهکیش، محمدمهدی (مصاحبه) (17/4/1394). هفتهنامه تجارت فردا، ش 141.
7. تاری، فتحاله (1385). «استفاده از مقرراتزدایی در رفع موانع تولید»، مجلس و پژوهش، سال سیزدهم، ش 52.
8.حبیبزاده، محمدجعفر، حمیدرضا دانشناری و هانیه هژبرالساداتی (1392). «قانونمداری ماهوی در گفتمان تقنینی جمهوری اسلامی ایران»، در دایرةالمعارف علوم جنایی (مجموعه مقالههای تازههای علم جنایی)، علیحسین نجفی ابرندآبادی (زیرنظر)، کتاب دوم، تهران، میزان.
9. حلاج، شهرام (1394). «پیشنهاد روشی برای ارزیابی قوانین و مقررات با مطالعه موردی مقررات برگزاری مناقصات»، مجلس و راهبرد، سال بیستودوم، ش 81.
World Bank (2015) .Doing Business 2016; Measuring Regulatory Quality and Efficiency,Washington DC.