ارائه مدل جذب مشارکت خیّرین در توسعه ورزش (یک رویکرد آمیخته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران؛

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران (نویسنده مسئول)؛

3 استادیارمدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزش، تهران، ایران؛

4 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران؛

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل پارادایمی جذب خیّرین در توسعه ورزش بود. رویکرد تحقیق از نوع آمیخته (کیفی و کمّی) به شیوه همگرا بود. روش تحقیق در بخش کیفی از نوع داده‌بنیاد و با رویکرد نظام‌مند بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته استفاده شد و در بخش کمّی از روش توصیفی - پیمایشی و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات در بخش کیفی به روش استراس و کوربین (1998) و در بخش کمّی به روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 26 نفر و در بخش کمّی شامل 90 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی و خیّرین کشوری و کارشناسان سازمان‌های اوقاف، ورزش و جوانان و دانشجویان دکترای مدیریت ورزشی بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جذب مشارکت خیّرین برای توسعه ورزش به عنوان مقوله محوری شناسایی شد. بعد از کدگذاری انتخابی در قالب مدل نهایی، یافته‌ها نشان داد عوامل مؤثر بر جذب مشارکت خیّرین عبارتند از: بسترهای دینی، ارزش‌های فرهنگی - ‌اجتماعی، عوامل نگرشی، بسترهای قانونی - حمایتی، مدیریت فرایندها، شناسایی موانع، عوامل نگرشی و عینی‌سازی برون‌داده‌ها. در بخش کمّی نیز از روش معادلات ساختاری (نرم‌افزار اسمارت پی. ال. اس) استفاده شد. برازش مدل کلی برابر با 0/45 به‌ دست آمد و نشان داد که همه مسیرها معنادار بودند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای جذب مشارکت خیّرین جهت توسعه ورزش باید تفاسیری از روایات و احادیث دینی یافت که دلالت بر اهمیت ورزش داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود عواملی که باعث تقویت انگیزه خیّران ورزشیار می‌شود، شناسایی و توسعه داده شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A model for attracting donors’ participation in sports development (a mixed approach)

نویسندگان [English]

  • Sadegh Karami 1
  • Mohammad Hassan Ferdowsi 2
  • Mohsen Esmaeili 3
  • Vahid Rafiei Dehbidi 4
1 PhD student, Department of Physical Education and Sports Sciences, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran;
2 Assistant Professor of Sports Management Department, Payam Noor University, Iran (corresponding author);
3 Assistant Professor of Sports Management, Research Institute of Physical Education and Sports Sciences, Tehran, Iran;
4 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran;
چکیده [English]

This study aimed to develop a model for attracting donors to sports development. The research approach was a mixed (qualitative and quantitative) method in a convergent manner. The research method in the qualitative part was of a data-based type with a systematic approach. The semi-structured interview method was used to collect data. In the quantitative part, a survey description method was used, and a questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed in the qualitative part using the Strauss and Corbin approach (1998) and in the quantitative part using the structural equations. The study’s statistical population in the qualitative part included 26 people. The quantitative part included 90 professors active in sports management, national donors, experts from endowment organizations, the ministry of sport and youth, and Ph.D. students in sports management who were selected through purposive sampling. Attracting donors for participation in sports development was identified as a central issue. After selective coding as a final model, the findings showed that the effective factors in attracting donors are religious contexts, socio-cultural values, attitudes, legal contexts of support, process management, identification of barriers, attitudes, and objectification of outputs. The goodness of fit (GOF) was achieved as 0/45, and the results showed that all paths were significant. Therefore, to attract donors to participate in sports development, it is necessary to find an interpretation of religious narrations and hadiths that indicate the importance of sports. Also, the factors that motivate the donors to be active in sports should be identified and developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Donors
  • Endowment
  • People participation
  • Sport development
  1. افروزه، محمدصادق، حکیمه افروزه و فاطمه کاملی (1396). «شناسایی عوامل مؤثر بر جذب خیران و واقفان در ورزش»، مطالعات مدیریت ورزشی، 9(46).
  2. اکرامی‌فر، محمودرضا (1382). «موانع و راهکارهای افزایش جذب خیّرین در ارائه خدمات به آموزش و پرورش خراسان»، طرح پژوهشی.
  3. ایل‌نیوز (1391).
  4. بنار، نوشین، صلاح دستوم، حمیدرضا گوهر رستمی و فاطمه محدث (1397). «طراحی مدل توسعه مشارکت ورزشی (مطالعه موردی استان گیلان)»، مدیریت منابع انسانی در ورزش، (2)5.
  5. پورکیانی، محمد، مهرزاد حمیدی، محمود گودرزی و محمد خبیری (1396). «تحلیل اثرگذاری ورزش حرفه‌ای و قهرمانی بر توسعه ورزش»، مطالعات مدیریت ورزشی، 9(42).
  6. پویافرد، محمدرضا (1395). «از خیر قدسی تا خیر عرفی؛ بررسی پیامدهای مرزبندی بین امور خیر در جامعه ایرانی»، مجموعه مقالات اولین همایش ملی خیرماندگار (مطالعه و ارزیابی امور خیر در ایران)، بنیاد خیریه آلاء.
  7. جوادی‌پور، محمد (1394). «چالش‌های مدیریت ورزش قهرمانی در ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 7(30).
  8. حسن‌زاده سروستانی، حسین، مهدی تمیزی‌فر و محمدرضا سیمیاری (1393). «تأمین مالی جمعی، الگویی مناسب جهت جذب مشارکت‌های خیّرین»، دو فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مالی اسلامی، سال 8، 1(15).
  9. حسن‌شاهی، هانیه، کوروش قهرمان تبریزی و اسماعیل شریفیان (1396). «ارزیابی جایگاه وقف و امورخیریه ورزشی در بین واقفان استان کرمان»، اولین همایش ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان، اهواز.
  10. حیدری‌فرد، سمیه و اسماعیل شریفیان (1396). «شناسایی و مقایسه موانع مشارکت خیّرین در توسعه فضاهای ورزشی»، مطالعات مدیریت ورزشی، 9(41).
  11. خادم، امیررضا (1398). «شناسایی و مدل‌سازی عوامل مؤثر بر جذب منابع خیریه و وقف به ورزش زنان»، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، پیاپی 43.
  12. 12. خبرگزاری تسنیم (8/9/1397). https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/09/08/1886802
  13. رادیو ورزش (21/03/1396). AMhttp://radiovarzesh.ir/NewsDetails/?m=084130&n=72116
  14. رستمی تنگکی، آرمان، علی‌اصغر ماشینچی و عباس قلتاش (1399). «تبیین طرح‌واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور»، مجله علمی - پژوهشی رویکرد جدید در مدیریت آموزشی،11(45).
  15. رضایی، شمس‌الدین (1395). اقتصاد ورزش، اوقات فراغت و گردشگری، چاپ اول، ایلام، انتشارات دانشگاه ایلام.
  16. رضائی، شمس‌الدین، مجتبی امیری و هاشم کوزه‌چیان (1395). «بررسی موانع توسعه روابط متقابل باشگاه‌های فوتبال و سازمان صداوسیما در ایران»، نشریه مدیریت ورزشی. 8(2).
  17. رضوی‌زاده، ندا و احمد محمدپور (1389). «برساخت تفسیری تجربه زیسته خیرّان مدرسه‌ساز»، راهبرد فرهنگ، ش 11-10.
  18. رهبری، سمیه، عباس خدایاری، حبیب هنری و علی‌محمد امیرتاش (۱۳۹۸). «بررسی عوامل مؤثر بر حمایت مالی از ورزش همگانی ایران، یک مطالعه کیفی»، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۷(۲۷).
  19. کشاورز، لقمان؛ ابوالفضل فراهانی، یگانه موسوی جهرمی و فاتح فرازیانی (1393). «ارائه مدلی از عوامل جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش قهرمانی ایران»، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، 2(9).
  20. زرکی، پرستو، اسماعیل شریفیان و کوروش قهرمان تبریزی (1393). «تحلیل محتوای روزنامه‌های سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط با تأکید بر پوشش مؤلفه‌های سند طرح جامع توسعه ورزش کشور»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، (3)3.
  21. سایت اطلاع‌رسانی اداره کل جوانان و ورزش استان اردبیل (2/7/1392). https://www.mehrnews.com.
  22. سایت خیّرین مدرسه‌ساز استان تهران‌ (1390). http://khayerinemadresesaz.ir.
  23. عظیمی قالیباف، حمیده (1397). «شناسایی عوامل برانگیزاننده و بازدارنده مشارکت خیّرین در احداث و توسعه فضاهای ورزشی شهر مشهد»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی سناباد گلبهار.
  24. گنجی، محمد، محسن نیازی و فاطمه احسانی‌راد (1394). «مشارکت در امور خیریه و وقف‌، پیش‌نیاز توسعه پایدار»، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، 3(4).
  25. مسجدجامعی، ابراهیم (1377). «مشارکت فرهنگی و فرهنگ مشارکت»، پایگاه مجلات تخصصی نور، ش (231).
  26. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1394). «بررسی و تحلیل وضعیت تربیت بدنی و ورزش با تأکید بر احکام برنامه‌های پنج‌گانه توسعه»، دفتر مطالعات فرهنگی، کد موضوعی 270، شماره مسلسل14519.
  27. همتی‌نژاد، مهرعلی، نوشین بنار و حشمت‌الله مرادی‌شرف (1395). «تحلیل عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان»، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 5، 3(19).
  28. یعقوبی، علی، محمد پورکیانی، فرشاد امامی و سیدحسین علوی (1399). «طراحی مدل کیفی عوامل مؤثر بر جذب خیّرین ورزش دانشجویی کشور»، پژوهش در ورزش تربیتی، 8(21).
  29. Alonso, D and M. Santos (2018)."Engagement in Sports Virtual Brand Communities", Journal of Business Research, Vol. 89.
  30. Brouwers, J., Popi Sotiriadou and V De Bosscher (2014)."Sport-specific Policies and Factors that Influence International Success: The Case of Tennis", Sport Management Review, Vol. 18, Issue. 3.
  31. Bunds, K., S. Brandon-Lai and C. Armstrong (2016). "An Inductive investigation of Participants’ Attachment to Charity Sports Events: The Case of Team Water Charity", European Sport Management Quarterly, 16(3).
  32. Daniel, R. (2015). "Investing in Sporting Success as a Domestic and Foreign Policy Tool: The Case of Qatar", International Journal of Sport Policy and Politics, 7(4).
  33. Deniz, S. and F. Yenel (2014)."The Structural Analysis of Physical Education and Sports System in the Turkish Republic of Northern Cyprus", Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 89(10).
  34. Filo, K, D. Fechner and Y. Inoue (2019). "Charity Sport Event Participants and Fundraising: An Examination of Constraints and Negotiation Strategies", Sport Management Review, 23(3).
  35. Galan T. Terial, S. Janet, Dean Fink and F. Anderson (2003). "Sport Spectator Consumption Behavior", Sport Marketing Quarterly, Vol. 12.
  36. https://olympics.com/ioc/news/amp/three-ngos-inspiring-young-and-old-through-sport-honoured-with-ioc-grant (2017).
  37. Hutchinson M. (2017)."Political Activity in Escalation of Commitment: Sport Facility Funding and Government Decision Making in the United States", Sport Management Review, Vol. 21, Issue. 3.
  38. KristIansene E. and B. HouIihan (2017)."Developing Young Athletes: The Role of Private Sport Schools in the Norwegian Sport System", Ternational Review of the Sociology of Sport, (4)52.
  39. Kvale, Steinar (1996). InterViews: an Introduction to Qualitative Research Interviewing, Paperback, SAGE Publications.
  40. Ramon S (2017). "Participatory Research in Sport-for-development: Complexities, Experiences and (Missed) Opportunities", Sport Management Review, 22(1).
  41. Rowe, K. A. Karg and E. Sherry (2019). "Community-oriented Practice: Examining Corporate Social Responsibility and Development Activities in Professional Sport", Sport Management Review, 22(3).
  42. Terry, Eddy and Benjamin Colin Cork (2018). "Sponsorship Antecedents and Outcomes in Participant Sport Settings", International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(2).
  43. Varmus, Michal, Milan Kubina and J. Soviar (2015). "Cooperation on Sport Market Reasons and Ways How to Improve it", 23.
  44. Wolverton, B. (2008). "College Giving Rose 6.3% Last Year, Report Finds (Electronic Version)", Chronicle of Philanthropy, 20(10).
  45. Wooda, L, R. Snelgroveb and K. Danylchuka (2010). "Segmenting Volunteer Fundraisers at a Charity Sport Event", Journal of Nonprofit and Public-Sector Marketing, 22(1).