نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)؛
2 دانشآموخته دکتری مدیریت استراتژیک دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
3 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
4 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران؛
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
knowledge-based economics plays an important role in the progress of any country and has the potential to bring about an increase in employment and economic development. Thus it is necessary to conduct a research in order to deal with all the affairs in knowledge-based companies.
the goal of this research is to present a model in knowledge-based companies for strategies based on grounded theory.
the grounded theory method was combined with a qualitative-quantitative method and employed in this study. The tools used to gather data in the qualitative section were in-depth interviews and in the quantitative section was the questioner.
the gathered data form about 15 in-depth interviews was evaluated based on the method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content-based factors and the process of strategical execution was evaluated based on the performance of knowledge-based companies using the structural equations (SPSS 18, SmartPLS).
the theory of strategic execution by knowledge-based companies, is problematic due to minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “lack of confidence in the best and most timely decisions”.
کلیدواژهها [English]
۱. آذر، عادل، فرزانه خسروانی، سیدحمید خدادادحسینی و علی رجبزاده (1395). «ساختاردهی مسئله تدوین استراتژی با استفاده از رویکرد استراتژی مذاکره و بازتاب مفاهمه و تئوری درام»، فصلنامه پژوهشهای نوین در تصمیمگیری، دوره 1، ش 1.
۲. اکبرزاده، نجمه و احسان شفیعزاده (1391). «بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد و توسعه کسبوکارهای دانشبنیان»، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال نهم، ش 33.
۳. اکبری امامی، شهناز، اصغر مشبکی، سیدحمید خداداد حسینی و اسداله کردنائیج (1395). «طراحی مدل رفتاری اجرای استراتژی»، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره بیستم، ش 1.
۴. الهیاریفر، نجفی و رسول عباسی (1390). «بررسى الگوى مناسب ساختار سازمانى شرکتهاى دانشبنیان»، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هشتم، ش 29.
۵. امینی آلاشتی، احمدعلی و سیدمحمد اعرابی (1395). «ارائه مدل اجرای استراتژی در شرکت آب و فاضلاب استان تهران»، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، ش 9.
۶. انتظاری، یعقوب و حسن محجوب (1392). «تحلیل توسعه اقتصاد دانش ایران براساس سند چشمانداز ۱۴۰۴»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، دوره 6، ش 24.
۷. انواری رستمی، علیاصغر، داوود خسروان جم، علی رجبزاده و علی شایان (1390). «بررسی ارتباط میان قابلیتهای سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از تکنیک فازی AHP براساس دیدگاه منبعمحور»، فصلنامه پژوهشهای منابع انسانی، ش 1.
۸. ایراننژاد پاریزی، مهدی (1395). اصول پایاننامهنویسی (از انتخاب موضوع تا دفاع نهایی)، چاپ سوم، نشر مدیران.
۹. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (1399). «تشریح اقدامات بانک مرکزی». https://www.cbi.ir
۱۰. پیرس، جان و ریچارد رابینسون (1380). برنامهریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، چاپ دوم، تهران، انتشارات یادواره کتاب.
۱۱. جلالی، رستم (1391). «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، سال اول، ش 1.
۱۲. جلالی، محسن و مهدی حقیقی کفاش (1397). «تبیین مدل کنترل استراتژیک بانکداری ایران به همراه تحلیل کمی و کیفی آن»، مجموعه مقالات بیستوهشتمین همایش سیاستهای پولی و ارزی، بانک مرکزی.
۱۳. جمشیدی، علیرضا، صمد عالی و علیرضا بافنده زنده (1398). «راهکارهای توسعه اشتغال دانشبنیان در کشور براساس روش دادهبنیاد»، فصلنامه نظریههای کاربردی اقتصاد، دوره ششم، ش 4.
۱۴. جواهری، سیدهفروزان (1398). «ارائه الگوی همراستایی تدوین و کنترل استراتژیک (صنعت پتروشیمی)»، پردیس البرز، دانشگاه تهران.
۱۵. حاجیپور، بهمن و مصطفی مومنی (1387). «بازشناسی رویکرد منبعمحور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار (مورد مطالعه: شرکت تولیدی ساران)»، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 3، ش 77.
۱۶. حافظنیا، محمدرضا (1381). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت.
۱8. خیاطان، محمدصادق، سیدحبیباله طباطبائیان، مقصود امیری و مهدی الیاسی (1393). «تحلیلی بر عوامل مؤثر بر رشد و پایداری شرکتهای دانشبنیان در ایران»، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، سال سوم، ش 6.
۲0. دیوید، فردآر (1384). مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ هفتم، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
۲1. رحمانسرشت، حسین و رحیم زارع (1387). «استراتژی فناوری با استفاده از رویکرد منبعمحور»، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
۲2. روزنامه دنیای اقتصاد (17/5/1400). «سه فاز غلبه صنعت بر کرونا براساس تجربه OECD».
۲3. سرداری، محمد (1386). «موانع اجرای استراتژی در صنعت قطعهسازی خودرو»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
۲4. سروری اشلیکی، زهرا (1391). «ارائه مدل مفهومی از شرکتهای دانشبنیان»، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، مازندران.
۲5. طالبی، کامبیز و محمدرضا زارع یکتا (1387). «آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط SMEs)) دانشبنیان»، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال اول، ش ۱.
۲6. فالحزاده، هادی (1332). مبانی و روشهای آمار زیستی، چاپ دوم، تهران، انتشارات سبحان.
۲7. قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان. https://rc.majlis.ir
۲8. قلیپور، مجتبی، محمدعلی وحدتزاد، محمد صالح اولیا و حسن خادمی زارع (1394). «شناسایی و اولویتبندی چالشهای شرکتهای دانشبنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان یزد)»، فصلنامه رشد و فناوری، سال دوازدهم، ش 45.
۳0. مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری. https://www.css.ir
۳1. مک لنان، اندرو (1396). پیادهسازی استراتژی، ترجمه محمد اعرابی و علیرضا هاشمی، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
۳2. مکسول، جان سی (1400). رهبری در موقعیتهای دشوار، ترجمه الهه علوی، تهران، انتشارات ذهنآویز.
۳3. میرغفوری، سیدحبیباله، علی مروتی شریفآبادی و امیراحسان زاهدی (1397). «طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان ایران»، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره هفتم، ش 4.
۳4. نصیرزاده، عبدالمهدی، محمود گودرزی و ابوالفضل فراهانی (1391). «طراحی و تبیین مدل اجرایی استراتژی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد BSC»، مجله پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال اول، ش 4.