تدوین چارچوبی برای ارتقای سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایران: رویکرد تحلیل محتوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران؛

2 استادیار گروه روان‌شناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)؛

3 دانشیار گروه روان‌شناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران؛

چکیده

توجه کافی به شیوه زندگی دانشجویان به عنوان یک سرمایه انسانی بالقوه در جامعه و ارتقای آن در ساخت آینده کشور یک ضرورت به حساب می‌آید؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب مفهومی از عوامل ارتقای سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایران است. جهت‌گیری پژوهش، توسعه‌ای و روش‌شناسی آن کیفی بوده است. رویکرد و راهبردی که در روش کیفی انتخاب شد، نمونه‌ای از ترکیب هدفمند قیاس و استقرا با عنوان تحلیل محتوای هدایت شده و تجمعی بود. واحد تحلیل برای مطالعه و بررسی متون نظری و تجربی، بر‌اساس واحد تحلیل کلمه / نماد و مضمون بوده است. جامعه آماری نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که دوازده نفر به‌طور هدفمند و از روش زنجیره‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین از روش تحلیل متون و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. شیوه کنترل کیفیت تحلیل محتوا، از طریق رویکرد دریافت نظرهای متخصصان به ‌عنوان کمیته تخصصی و ضریب توافق بین کدگذاران بود که با تأیید کمیته تخصصی و برآورد ضریب 0/87، یافته‌های پژوهش از اعتبار و اعتماد لازم برخوردار شد. براساس یافته‌های به دست آمده از این مطالعه، 54 کد معنایی در سه مقوله اصلی قابلیت‌های ذهنی، فردی و اجتماعی طبقه‌بندی و در یک چارچوب شبکه‌ای به عنوان عوامل ارتقا و بهبود سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایران معرفی شدند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Framework for Improving Student Lifestyle in Iranian Society: A Content Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • Roya Arjomand Kermani 1
  • Nasrin Bagheri 2
  • Khadijeh Abolmaalialhoseyni 3
1 PhD student, Department of Educational Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran;
2 Assistant Professor, Department of General Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran (corresponding author);
3 Associate Professor, Department of General Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran;
چکیده [English]

Adequate attention to the lifestyle of students as a potential human capital in society and its improvement in building the future of the country is a necessity. Therefore, this study aims to provide a conceptual framework for the lifestyle improvement factors of students in Iranian society. The orientation of the present study was developmental with a qualitative methodology. The strategy chosen in the qualitative methodology was an example of a purposeful combination of analogy and induction called content-guided and cumulative analysis. The unit of analysis for studying theoretical and experimental texts was based on the unit of analysis of word/symbol and theme. The study’s statistical population was the faculty members of the university. Of them, twelve were purposefully selected by the chain method as the sample size. Text analysis and semi-structured interviews were also used for data collection. The quality control of content analysis was conducted by receiving the opinions of experts as a specialized committee and the coefficient of agreement between the coders. With the approval of the specialized committee and the estimation of the coefficient of agreement of 0.87, our findings had the necessary validation and trust. According to the findings, 54 semantic codes were classified into three main categories of mental, individual, and social capabilities and presented in a NET framework as lifestyle improvement factors of students in Iranian society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Students
  • Positive psychology
  • Content analysis
  1. ابراهیم‌آبادی، حسین (1392). «رویکردی میان‌رشته‌ای به سبک زندگی، با نگاهی به جامعه ایران»، فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، دوره پنجم، ش 4.
  2. ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، چاپ اول، تهران، نشر علم.
  3. آذربایجانی، مسعود (1395). «ظرفیت‌سازی روان‌شناسی برای سبک زندگی»، فصلنامه پژوهشنامه سبک زندگی، سال دوم، ش 3.
  4. برقی‌ایرانی، زیبا، مسلم رجبی، محسن ناظمی و محمدجواد بگیان کوله‌مرز (1396). «سبک زندگی، سرمایه‌های روان‌شناختی و رفتارهای خودمراقبتی در پیش‌بینی بهزیستی ذهنی سالمندان دیابتی»، فصلنامه روانشناسی سلامت، سال ششم، ش 3.
  5. بهنام، مرتضی، سیدجمال فرج‌اله حسینی، سیدمهدی میردامادی و سحر دهیوری (1395). «نقش مدل یادگیری خودراهبر در توسعه کارآفرینی از دیدگاه آموزشگران مراکز علمی کاربردی استان آذربایجان غربی»، فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال نهم، ش 2.
  6. پروچاسکا، جیمز و جان نورکراس (1390). نظریه‌های روان‌درمانی، ترجمه سیدمحمدی، تهران، رشد.
  7. تبریزی، منصوره (1393). «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی»، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره بیست‌و‌یکم، ش 64.
  8. رستمی‌نسب، عباسعلی، علی خانه‌باز و مسعود فضیلت‌پور (1394). «بررسی تأثیر آموزش کتاب تفکر و سبک زندگی بر یادگیری تفکر و سبک زندگی و مهارت‌های دانش‌آموزان شهرستان قلعه‌گنج در سال تحصیلی 94-93»، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، سال نهم، ش 29.
  9. سعیدی، زهرا و کیومرث فرح‌بخش (1395). «رابطه کیفیت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی»، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال نهم، ش 3.
  10. سلطانی بناوندی، الهام، نوشیروان خضری‌مقدم و حسن بنی‌اسدی (1396). «کنکاش در سازه‌های روان‌شناسی مثبت‌نگر: پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر‌اساس معنای زندگی»، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال دهم، ش 4.
  11. شارف، ریچارد (1389). نظریه‌های روان‌درمانی و مشاوره، ترجمه مهرداد فیروز‌بخت، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
  12. صادقی، احمد، حسین روحانی و نسرین تقوی (1396). «سبک زندگی دانشجویان و عوامل مرتبط با آن: مطالعه موردی در دانشگاه‌های دولتی شهر اسفراین»، مجله کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سال بیست‌و‌دوم، ش 43.
  13. صالحی، صادق و زهرا پازوکی‌نژاد (1395). «تحلیل جامعه‌شناختی سبک زندگی پایدار در بین دانشجویان»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال هشتم، ش 1.
  14. غلامی، منصور (1396). «برنامه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات»، نقشه جامع علمی کشور.
  15. فرخ، بتول و بدری شاه‌طالبی (1397). «رابطه یادگیری خودراهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیم دانش»، فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال پانزدهم، ش 29.
  16. فرنام، علی و طاهره مددی‌زاده (1396). «اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر حالت‌های روان‌شناختی مثبت (توانمندی‌های منش) دانش‌آموزان دختر دبیرستانی»، پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، سال سوم، ش 1.
  17. قائدی، محمدرضا و علیرضا گلشنی (1395). «روش تحلیل محتوا، از کمّی‌گرایی تا کیفی‌گرایی»، فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، سال هفتم، ش 23.
  18. قمی، مهین، زهرا مسلمی و سید‌داوود محمدی (1395). «بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم»، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال نهم، ش 4.
  19. کریمی، صدیقه، احمدرضا نصر و مصطفی شریف (1396). «الزامات و چالش‌های طراحی برنامه درسی آموزش عالی با رویکرد جامعه یادگیری»، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال چهارم، ش 8.
  20. کشاورز، غلامرضا، علی‌محمد نظری، کیانوش زهراکار و غلامرضا صرامی (1394). «تأثیر آموزش گروهی سبک زندگی دانش‌آموزی مبتنی‌بر رویکرد روان‌شناسی فردی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان»، فصلنامه خانواده و پژوهش، دوره دوازدهم، ش 1.
  21. محجوب، حسن، ابوالقاسم نادری، سیدکمال خرازی و یعقوب انتظاری (1397). «تصمیم‌گیری‌های استراتژیک مالی در دانشگاه‌های جامع دولتی»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، سال بیست‌و‌چهارم، ش 2.
  22. مومنی راد، اکبر، خدیجه علی‌آبادی، هاشم فردانش و ناصر مزینی (1392). «تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج»، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، سال چهارم، ش 14.
  23. مومنی، خدامراد، محمد‌جواد باغبیان، امید محمدی و فرشته زارعی (1394). «مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و سبک زندگی در بیماران افسرده، مولتیپل اسکلروزیس و عادی»، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال نوزدهم، ش 6.
  24. مهدوی‌کنی، محمد‌سعید (1386). «مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال یکم، ش 1.
  25. Agarwal, U., S. Mishra, J. Xu, S. Levin, J. Gonzales and N. D. Barnard (2015). "A Multicenter Randomized Controlled Trial of a Nutrition Intervention Program in a Multiethnic Adult Population in the Corporate Setting Reduces Depression and Anxiety and Improves Quality of Life: The GEICO Study", American Journal of Health Promotion, Vol. 29, No. 4.
  26. Ambler, V. M., R. Kelly Crace and J. Fisler (2015). "Nurturing genius: Positive Psychology as a framework for Organization and Practice", About Campus, Vol. 19, No. 6.
  27. Arum, R. and J. Roksa (2011). Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses, Chicago, IL: University of Chicago Press.
  28. Boehm, J. K., C. Peterson, M. Kivimaki and L. D. Kubzansky (2011). "Heart Health when Life is Satisfying: Evidence from the Whitehall II Cohort Study", European Heart Journal, Vol. 32, No. 21.
  29. Bolier, L., M. Haverman, G. J. Westerhof, H. Riper, F. Smit and E. Bohlmeijer (2013). "Positive Psychology Interventions: a Meta-analysis of Randomized Controlled Studies", BMC Public Health, Vol. 13, No. 1.
  30. Boniwell, I. and L. Ryan (2012). Personal Well-being Lessons for Secondary Schools: Positive Psychology in Action for 11 to 14 Year Olds, McGraw-Hill Education (UK).‏
  31. Boyatzis, R. E. (1998). Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development, Sage.
  32. Büssing, A., P. F. Matthiessen and T. Ostermann (2005). "Engagement of Patients in Religious and Spiritual Practices: Confirmatory Results with the SpREUK-P 1.1 Questionnaire as a Tool of Quality of Life Research", Health and Quality of Life Outcomes, Vol. 3, No. 1.
  33. Cadorin, L., L. Grassetti, E. Paoletti, A. Cara, I. Truccolo and A. Palese (2020). "Evaluating Self‐directed Learning Abilities as a Prerequisite of Health Literacy Among Older People: Findings from a Validation and a Cross‐sectional Study", International Journal of Older People Nursing, Vol. 15, No. 1.
  34. Cohn, M. A. and B. L. Fredrickson (2010). "In Search of Durable Positive Psychology Interventions: Predictors and Consequences of Long-term Positive Behavior Change", Journal Positive Psychology, Vol. 5, No. 5.
  35. Corey, G. (2013). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy, Cengage Learning Product are Represented in Canada by Nelson Education.
  36. Curtin, S. C., M. Warner and H. Hedegaard (2016). "Increase in Suicide in the United States, 1999-2014 (No. 2016)", US Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Health Statistics, Vol. 241.
  37. Desai, V. and R.B. Potter (2006). Doing Development Research, SAGE Publications.
  38. Duckworth, A.L., T.A. Steen and M.E.P. Seligman (2005). "Positive Psychology in Clinical Practice", Annual Review of Clinical Psychology, Vol. 1, No. 1.
  39. Duncan, A. R., P. A. Jaini and C. M. Hellman (2020). "Positive Psychology and Hope as Lifestyle Medicine Modalities in the Therapeutic Encounter: a Narrative Review", American Journal of Lifestyle Medicine, 16(1).
  40. Fava, G. A. and N. Sonino (2009). "Psychosomatic Assessment", Psychotherapy and Psychosomatics, Vol. 78, No. 6.
  41. Fisher, M. J. and J. King (2010). "The Self-directed Learning Readiness Scale for Nursing Education Revisited: A Confirmatory Factor Analysis", Nurse Educe Today Jan, Vol. 30, No. 1.
  42. Fredrickson, B. L. (2001). "The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden-and-build Theory of Positive Emotions", American Psychologist, Vol. 56, No. 3.
  43. Fredrickson, B. L. (2013). "Positive Emotions Broaden and Build", Advances in experimental Social Psychology, Vol. 47.
  44. Gasper, K. (2009). "When Necessity is the Mother of Invention: Mood and Problem Solving", Journal of Experimental Social Psychology, Vol 39, No 1.
  45. Gibbons, M. (2003). The Self-directed Learning Handbook: Challenging Adolescent Students to Excel, John Wiley and Sons.
  46. Gustems, J. and C. Calderon (2014). "Character Strengths and Psychological Well-Being Among Students of Teacher Education", International Journal of Educational Psychology, Vol. 3, No. 3.
  47. Hendriks, T., M. Schotanus-Dijkstra, A. Hassankhan, T. G. T. Graafsma, E. Bohlmeijer and J. de Jong (2018). "The Efficacy of Positive Psychological Interventions from Non-western Countries: a Systematic Review and Meta-Analysis", International Journal of Wellbeing, Vol. 8, No. 1.
  48. Jaroslaw, B., A. Kurylek, A. Wozniacka, A. Sysa and C. Arkuszewska (2011). "Personality Traits and Demographic a Variables Influence on Quality of Life in Systemic Sclerosis", Journal Psychoses Research, Vol. 30, No. 1.
  49. Jaroslaw, B., A. Kurylek, A. Wozniacka, A. Sysa and C. Arkuszewska (2011). "Personality Traits and Demographic a Variables Influence on Quality of Life in Systemic Sclerosis", Journal Psychoses Research, Vol. 30, No. 1.
  50. Joseph, S. and P.A. Linley (2006). Positive Therapy: A Meta-Theoretical Approach to Positive Psychological Practice, London, England: Routledge.
  51. Kern, M. L. and D. S. Bowling (2015). "Character Strengths and Academic Performance in Law Students", Journal of Research in Personality, Vol. 55.
  52. Keyes, C. L., B. L. Fredrickson and N. Park (2012). "Positive Psychology and the Quality of Life", Handbook of Social Indicators and Quality of Life Research.
  53. Kim, J. H., P. S. Keck, D. Miller and R. Gonzalez (2012). "Introduction to Positive psychology: Overview and Controversies", Journal of Asia Pacific Counseling, Vol. 2, No. 1.
  54. King, G.R. and P.S. Hinds (2011). "Quality of Life: From Nursing and Patient Perspectives: Theory, Research, Practice Boston", Jones and Bartlett Publishers, Vol. 54.
  55. Kobau, R., M. E. Seligman, C. Peterson, E. Diener, M. M. Zack, D. Chapman and W. Thompson (2011). "Mental Health Promotion in Public Health: Perspectives and Strategies from Positive Psychology", American Journal of Public Health, Vol. 101, No. 8.
  56. Kovalenko, N. A. and A. Y. Smirnova (2015). "Self-directed Learning Through Creative Activity of Students", Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 166.
  57. Krebs-Smith, S. M., P. M. Guenther, A. F. Subar, S. I. Kirkpatrick and K. W. Dodd (2010). "Americans do not Meet Federal Dietary Recommendations", The Journal of Nutrition, Vol. 140, No. 10.
  58. Lianov, L. S., B. L. Fredrickson, C. Barron, J. Krishnaswami and A. Wallace (2019). "Positive Psychology in Lifestyle Medicine and Health Care: Strategies for Implementation", American Journal of Lifestyle Medicine, Vol. 13, No. 5.
  59. Lianov, L. S., G. C. Barron, B. L. Fredrickson, S. Hashmi, A. Klemes, J. Krishnaswami and S. J. Winter (2020). "Positive Psychology in Health Care: Defining Key Stakeholders and Their Roles", Translational Behavioral Medicine, Vol. 10, No. 3.
  60. Long, H. B. (2007). "Themes and Theses in Self-directed Learning", International Journal of Self-Directed Learning, Vol. 4, No. 2.
  61. Marie, D. T., J. Barbara and M. C. Pherson (2011)."Teaching Positive Psychology Using Team-based Learning", The Journal of Positive Psychology: Dedicated to Furthering Research and Promoting Good Practice, Vol. 6, No. 6.
  62. Marks, L. I. and J. C. Wade (2015). "Positive Psychology on Campus: Creating the Conditions for Well–Being and Success", About Campus, Vol. 19, No. 6.
  63. McNulty, J. K. and F. D. Fincham (2012). "Beyond Positive Psychology? Toward a Contextual View of Psychological Processes and Well-being", American Psychologist, Vol 67, No. 2.
  64. Meyer, P. S., D. P. Johnson, A. C. Parks, C. Iwanski and D. L. Penn (2012). "Positive Living: A Pilot Study of Group Positive Psychotherapy for People With Schizophrenia", The Journal of Positive Psychology: Dedicated to Furthering Research and Promoting Good Practice, Vol. 7, No. 3.
  65. Moghaddam, F., S. Norouzi, M. Norouzi, A. Norouzi and Z. Neisary (2017). "Evaluation of Lifestyle Health Promotion of Dormitory Medical Students Regarding Comprehensive Aspects", Crescent Journal of Medical and Biological Sciences, Vol. 4, No. 4.
  66. Noble, T. and H. McGrath (2015). "PROSPER: A New Framework for Positive Education", Psychology of Well-being, Vol. 5, No. 1.
  67. O’Connell, B. H., D. O’Shea and S. Gallagher (2016). "Enhancing Social Relationships Through Positive Psychology Activities: A Randomised Controlled Trial", The Journal of Positive Psychology, Vol. 11, No. 2.
  68. Park, H. (2008). "Public Policy and the Effect of Sib Ship Size on Educational Achievement: A Comparative Study of 20 Countries", Social Science Research, Vol. 37, No. 3.
  69. Park, N., C. Peterson and M.E.P. Seligman (2004). "Strengths of Character and Well-Being", Journal of Social and Clinical Psychology, Vol. 5.
  70. Park, N., C. Peterson, D. Szvarca, R. J. Vander Molen, E. S. Kim and K. Collon (2016). "Positive Psychology and Physical Health: Research and Applications", American Journal of Lifestyle Medicine, Vol. 10, No. 3.
  71. Peterson, C. (2013). "The Strengths Revolution: A Positive Psychology Perspective", Reclaiming Children and Youth, 21, No. 4.
  72. Peterson, C., N. Park and M. E. Seligman (2005). "Orientations to Happiness and Life Satisfaction: The Full Life Versus the Empty Life", Journal of Happiness Studies, Vol 6, No 1.
  73. Rao, S. and C.H. Perry (2003)."Convergent Interviewing to Build a Theory in Under-researched Areas: Principles and an Example Investigation of Internet Usage in Inter-firm Relationships", Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 6, No. 4.
  74. Rashid, T. (2015). "Positive Psychotherapy: A Strength-based Approach", The Journal of Positive Psychology, Vol 10, No 1.
  75. Reiter, C. and G. Wilz (2016). "Resource Diary: A Positive Writing Intervention for Promoting Well-being and Preventing Depression in Adolescence", The Journal of Positive Psychology, Vol. 11, No. 1.
  76. Roberson Jr, D. N. (2012). "Lifestyle and Learning Habits of Croatian College Students: Self-Directed Learners", Online Submission, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED528900.pdf.
  77. Salomėja, Š. (2017). "Self-directed Later Life Learning: Individual and Social Contexts", Applied Research in Health and Social Sciences: Interface and Interaction, Vol 14, No 1.
  78. Schreiner, L. A. (2015). "Positive Psychology and Higher Education", In J. C. Wader, L. I. Marks, and R. D. Hazel (Eds.), Positive Psychology on the College Campus, New York, NY, Oxford University.
  79. Seligman, M.E.P. and M. Csikszentmihaly (2000). "Positive Psychology: An Introduction", Journal of American Psychology, Vol. 55, No. 1.
  80. Shoshani, A. and S. Steinmetz (2014). "Positive Psychology at School: A School-based Intervention to Promote Adolescents’ Mental Health and Well-being", Journal of Happiness Studies, Vol. 15, No. 6.
  81. Smith, B. J., K. C. Tang and D. Nutbeam (2006). "WHO Health Promotion Glossary: New Terms", Health Promotion International, Vol. 21, No. 4.
  82. Smith, M.K. (2011). "Self-Direction. Retrieved", The Encyclopedia of Informal Education 1996. [Cited 2011 Mar 16]. Available from: http://www.infed.org/biblio/b-selfdr.htm.
  83. Van Cappellen, P., E. L. Rice, L. I. Catalino and B. L. Fredrickson (2018). "Positive Affective Processes Underlie Positive Health Behavior Change", Psychology and Health, Vol. 33, No. 1.
  84. Verdugo, V. C. (2012). "The Positive Psychology of Sustainability", Environment, Development and Sustainability, Vol. 14, No. 5.
  85. White, B. A., C. C. Horwath and T. S. Conner (2013). "Many Apples a Day Keep the Blues Away–Daily Experiences of Negative and Positive Affect and Food Consumption in Young Adults", British Journal of Health Psychology, Vol. 18, No. 4.
  86. Williams, N., L. Horrell, D. Edmiston and M. Brady (2018). "The Impact of Positive Psychology on Higher Education", The William and Mary Educational Review, Vol. 5, No. 1.
  87. Yazdani, N. and A. Aghaei (2019). "Effectiveness of Positive Psychology in Improving the Quality of Married Women’s Life: Spiritual Intelligence as a Moderator", International Journal of Psychology (IPA), Vol. 13, No. 1.
  88. Youssef, C. M. and F. Luthans (2007). "Positive Organizational Behavior in the Workplace: The Impact of Hope, Optimism, and Resilience", Journal of Management, Vol. 33, No. 5.
  89. Zhu, Y. (2019). "Active and Positive: The Connection between Active Aging and Positive Psychology", Open Journal of Social Sciences, Vol. 7, No. 02.