بررسی رابطه میان مهارت‌های ارتباطی با شخصیت جامعه‌پسند با تأکید بر وضعیت مهارت‌های ارتباطی جوانان به تفکیک ابعاد پنج‌گانه مهارت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛

2 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)؛

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مهارت‌های ارتباطی جوانان شهر تهران و مطالعه رابطه میان مهارت‌های ارتباطی و شخصیت جامعه‌پسند طراحی و اجرا شده است. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار گردآوری پرسش‌نامه انجام شد. جامعه آماری شامل همه جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله شهر تهران بوده و تعداد 203 نفر از جوانان بر‌اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد وضعیت ابعاد پنج‌گانه مهارت‌های ارتباطی در جوانان مورد مطالعه به ترتیب مؤلفه‌های: توانایی دریافت و ارسال پیام، مهارت گوش ‌دادن بالاتر از متوسط و بینش نسبت به فرایند ارتباط، کنترل عاطفی در حد متوسط و ارتباط توأم با واقعیت کمتر از متوسط بوده است. در مجموع مهارت‌های ارتباطی جوانان شهر تهران در حد متوسط بوده ‌است. یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت‌های ارتباطی جوانان شهر تهران با شخصیت جامعه‌پسند رابطه دارد. نتایج بیانگر آن است که توانایی دریافت و ارسال پیام در زنان از مردان بالاتر است. همچنین میان وضعیت اشتغال و تأهل جوانان با مهارت‌های ارتباطی و شخصیت جامعه‌پسند ارتباطی مشاهده نشد، اما میان تحصیلات با مهارت‌های ارتباطی و شخصیت جامعه‌پسند رابطه مشاهده می‌شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Communication Skills and Prosocial Personality with an Emphasis on the State of Communication Skills Among the Youth According to the Five Dimensions of Skills

نویسندگان [English]

  • Marzieh Majidinia 1
  • Somayyeh Tajik Esmaeili 2
1 Master of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran;
2 Assistant Professor, Department of Social Communication, Faculty of Humanities, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (corresponding author);
چکیده [English]

This study was designed and conducted in order to investigate the state of communication skills portrayed by the youth of Tehran and to study the relationship between communication skills and prosocial personality. This was a descriptive-correlational study and was conducted using a survey technique and a questionnaire. The statistical population was based on Tehranis aged 20 to 35 years. 203 people, who fit into this category, were selected based on Cochran's formula and multi-stage cluster sampling. Findings showed that the state of the five dimensions of communication skills within the sample group, were respectively: ability to receive and send messages, above average listening skills and insight into the communication process, moderate emotional control and below average communication with reality. In general, Tehrani youth portrayed a moderate level of communication skills. Results also implied that the communication skills of the Tehrani youth are related to their community-friendly personality. Furthermore, the ability to receive and send messages in women is higher than men. Interestingly, there was no relationship between youth employment and marital status and communication skills and prosocial personality, however there was a relationship between education and communication skills and prosocial personality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication Skills Status
  • Five Dimensions of Communication Skills
  • Prosocial Personality
  • Youth
  • Tehran
  1. استگ، لیندا، آبراهام پی. بونک و تالیب روتنگاتر (1398). روان‌شناسی اجتماعی کاربردی (درک مدیریت مسائل اجتماعی). ترجمه عزیزالله تاجیک اسمعیلی و پرستو حسن‌زاده، تهران، نشر ارسباران.
  2. اسکوهی، فاطمه، سید‌حمید موحد محمدی و احمد رضوانفر (1393). «رابطه مهارت‌های ارتباطی با عملکرد آموزشی - پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع ساری»، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاوزی، 6 (30).
  3. اعتمادی، عذرا، سمیه جابری، رضوان‌السادات جزایری و سید‌احمد احمدی (1393). «بررسی رابطه مهارت‌های ارتباطی، الگوهای ارتباطی و سبک‌های حل تعارض با صمیمیت زناشویی در زنان شهر اصفهان»، فصلنامه زن و جامعه، 5 (1).
  4. آذربایجانی، مسعود و محمد‌صادق شجاعی (1393). روان‌شناسی در نهج‌البلاغه، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  5. آقابابایی، ناصر (1386). «هوش هیجانی»، ماهنامه معرفت، 16 (119).
  6. آقازاده مشکی، آنالی (1397). «رابطه بین مهارت‌های ارتباطی استادان علوم ارتباطات اجتماعی با برند شخصی آنها از منظر دانشجویان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ارتباطات اجتماعی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  7. بارون، رابرت‌، دان بیرن و نایلاب رنسکامپ (1388). روان‌شناسی اجتماعی، ترجمه یوسف کریمی، تهران، نشر روان.
  8. باعزت، فرشته و سهیل رحیمی (1394). «اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر روی خودکارآمدی و بهزیستی اجتماعی دانشجویان رشته پزشکی بر‌مبنای مدل کالگری – کمبریج»، فصلنامه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 3 (2).
  9. برنشتاین، مایک ( 1382). احترام به دیگران، ترجمه سعید مادخ، تهران، نشر موزون.
  10. بولتون، رابرت (1384). روان‌شناسی روابط انسانی (مهارت‌های مردمی)، ترجمه حمیدرضا سهرابی و افسانه حیات روشنایی، تهران، انتشارات رشد.
  11. پوراصغر، مهدی، کیومرث نجفی، عبدالحکیم تیرگری، جمشید یزدانی، مژگان فلکی و فریبا صالحی (1396). «بررسی مهارت‌های ارتباطی کارکنان و شاغلان بهداشتی درمانی»، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، دوره 23، ش 2.
  12. ترابی، فرناز، آذر آقایاری و سهیل دشت‌آبادی (1394). «تأثیر یک دوره آموزش مهارت‌های پایه شنا بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان اوتیسمی هفت تا یازده سال»، مجله رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، دوره 7، ش 2.
  13. جلال‌زایی، نجمه (1392). «بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی، خلاقیت و ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی مدیران مدارس»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  14. چالدینی، رابرت بی. (1398). روان‌شناسی فنون قانع کردن دیگران، ترجمه گیتی قاسم‌زاده، شرکت تعاونی انتشارات هورمزد.
  15. حسین‌چاری، مسعود و محمد‌مهدی فداکار (1384). «بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی بر‌اساس مقایسه دانش‌آموزان و دانشجویان»، دوفصلنامه دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال 12، ش 15.
  16. رحمانی‌پور، اکبر، حمید تابلی و ایوب شیخی (1399). «نقش میانجی سواد اطلاعاتی کارکنان در رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و پذیرش فناوری اطلاعات کارکنان»، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال 4، ش 50.
  17. رحمت‌زاده، الهام و سیمین‌دخت رضاخانی (1399). «پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی بر‌اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره»، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، سال 21، ش 3، پیاپی 111.
  18. ریچموند، ویرجینیا پی. و جیمز سی. مک‌کروسکی (1388). رفتار غیرکلامی در روابط میان‌فردی، ترجمه فاطمه‌السادات موسوی و ژیلا عبدالله‌پور، تهران، نشر دانژه.
  19. سیدفاطمی، نعیمه، فاطمه خوشنوای فومنی، نسرین بهبهانی و فاطمه حسینی (1387). «مهارت قاطعیت و مصرف اکستاسی در بین نوجوانان»، ماهنامه اصول بهداشت روانی، 10 (40).
  20. شعبانی، عباس و سپیده شکری (1398). «ارتباط بین شخصیت جامعه‌پسند و خودشیفتگی با سلامت اجتماعی جوانان ورزشکار والیبال استان تهران»، فصلنامه پژوهش اجتماعی، دوره 11، ش 42.
  21. شمشیرگران، مرضیه و رضوان همانی (1397). «بررسی رابطه مهارت‌های ارتباطی و مؤلفه‌های آن با دل‌زدگی زناشویی در کارکنان متأهل شرکت ملی حفاری استان خوزستان»، فصلنامه رویش روان‌شناسی، سال7، ش 1، پیاپی 22.
  22. شیخی فینی، علی‌اکبر (1395). سازنده گرایی: نظریه تربیتی روان‌شناختی پست مدرنیسم، هرمزگان، دانشگاه هرمزگان.
  23. صفاری‌نیا، مجید (1391). آزمون‌های روان‌شناسی اجتماعی و شخصیت، نشر کتاب ارجمند.
  24. صفاری‌نیا، مجید، پرستو عباس‌پور و مهدی دهستانی (1394). «مقایسه هوش اجتماعی و شخصیت جامعه‌پسند در دانشجویان پزشکی با و بدون اعتیاد به اینترنت»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 17، ش 5.
  25. صفاری‌نیا، مجید، سمیرا حسن‌زاده پشنگ و رقیه محمدی قره‌قوزلو (1395). «بررسی رابطه سلامت اجتماعی و شخصیت جامعه‌پسند در میان کارکنان ادارات دولتی قرچک»، سومین کنگره روان‌شناسی اجتماعی ایران، تهران.
  26. صفاری‌نیا، مجید، معصومه تدریس تبریزی، طیبه محتشمی و پرستو حسن‌زاده (1393). «تأثیر مؤلفه‌های شخصیت جامعه‌پسند و خودشیفتگی بر بهزیستی اجتماعی در ساکنان شهر تهران»، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، سال 15، ش 3، پیاپی 44.
  27. طالبی خانسری، لیلا (1399). «رابطه بین شیوه‌های مدیریت کلاس و مهارت‌های ارتباطی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر چابکسر»، فصلنامه مدیریت و چشم‌انداز آموزش، دوره 2، ش 3، پیاپی 5.
  28. عالی‌پور بیرگانی، سیروس، حکیم سحاقی و آرش جلوداری (1394). «بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندی‌شاپور اهواز»، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 2، ش1.
  29. علاقه‌بند، علی (1372). مدیریت عمومی، تهران، نشر روان.
  30. فتح‌زاده، معصومه، نیلوفر میکائیلی و اکبر عطادخت (1398). «نقش شخصیت جامعه‌پسند و امنیت اجتماعی در پیش‌بینی سلامت اجتماعی زنان خانه‌دار»، همایش ملی روان‌شناسی و سلامت با محوریت خانواده و زندگی سالم.
  31. فرهمند اصل، حمیدرضا، حمیدرضا کرمی و یاور هادی (1399). «اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر افزایش هوش هیجانی و سبک‌های مقابله‌ای کارکنان کلانتری‌های تهران بزرگ»، فصلنامه پژوهش‌های دانش انتظامی، دوره 22، ش 4.
  32. فرهنگی، علی‌اکبر (1395). ارتباطات انسانی، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
  33. فیروزبخت، مهرداد (1377). مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان‌فردی، تهران انتشارات رشد.
  34. قربانی، نیما (1394). سبک‌ها و مهارت‌های ارتباطی. تهران، بینش نو.
  35. کاشانکی، حامد، نیما قربانی و جواد حاتمی (1396). «اثربخشی القای رفتار جامعه‌پسند بر سلامت روانی و جسمانی: نقش شفقت خود و بهوشیاری»، دوفصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، سال 6، ش 2 (پیاپی12).
  36. کرومن، جمی، فرانک اشنایدر و لاری کوتس (1398). روان‌شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران، نشر روان.
  37. کفاشی، مجید و فاطمه پارسا (1393). «وضعیت‌سنجی مهارت‌های ارتباطی معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال 92-91»، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 6(2).
  38. کول، کریس (1395). مهارت‌های ارتباطی، ترجمه محمدرضا آل‌یاسین، تهران، هامون.
  39. کهنوجی، مرضیه (1396). «بررسی رابطه بین قاطعیت و همدلی اعضای هیئت علمی دارای پست‌های مدیریتی؛ مطالعه موردی دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسجان»، فصلنامه مدیریت فردا، 16(51).
  40. معتمدی، عبدالله (1398). «پیش‌بینی رفتار جامعه‌پسند در سالمندان براساس رابطه با خداوند و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی»، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، سال 10، ش 37.
  41. وهابی، بشری، احمد وهابی، مهناز صیادی و دائم روشنی (1395). «بررسی مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان 1394»، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره 9، ش 24.
  42. هارجی، اون، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون (1393). مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان‌فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، تهران، نشر رشد.
  43. Baumsteiger, R. and J. T. Siegel (2018). "Measuring Prosociality: The Development of a Prosocial Behavioral Intentions Scale", Journal of Personality Assessment, 101(3).
  44. Bierhoff, H.W., R. Klein and P. Kramp (1991). "Evidence for the Altruistic Personality from Data on Accident Research", Journal of Personality, 59.
  45. Cervone, D. and L. A Pervin (2015). Personality, Binder Ready Version:Theory and Research, John Wiley and Sons.
  46. Eagly, H.A. (2009). "The His and Hers of Personal Behavior: An Examination of the Social Psychology of Gender", American Psychologist, 64.
  47. Haddadi, A. and M. E. Ebrahimi (2020). The Effect of Yalom Group Therapy on Resiliency and Communication Skills in Students, Health Research Journal, 5(3).
  48. Mooradian, T.D. and K. Matzler (2011). Dispositional Empathy and the Hierarchical Structure of Personality, The American Journal of Psychology, 124.
  49. Moore, P. M., S. Rivera, G. A. Bravo‐Soto, C. Olivares and T. A. Lawrie (2018). "Communication Skills Training for Health Care Professionals Working With People Who Have Cancer", Cochrane Database of Systematic Reviews, 7.
  50. Pagano, M.E., A.R. Krentzman, J.L.Onder, J.L. Baryak, W.H. Zywiak, and R.L. Stout (2010). "12-Step Therapy and Women With and Without Social Phobia: A Study of the Effectiveness of 12-Step Therapy to Facilitate AA Engement", Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 28.
  51. Penner, L.A. (2002). "The Causes of Sustained Volunteerism: An Inter – actionist Perspective", Journal of Social Issues, 58.
  52. Penner, L.A., B.A. Fritzsche,| J.P Craiger and T.R. Freifeld (1995). Measuring the Prosocial Personality, Hillsdale, NJ, LEA.
  53. Sturmer, S. and M. Snyder (2010). The Psychology of Prosocial Behavior, UK, Blackwell.
  54. Teramachi, Hitomi, Yoko Ino, Ikuto Sugita, Yuri Nishio, Aki Yoshida, Yuta Hayashi, Hiroki Esaki, Kosuke Saito, Yoshihiro Noguchi, Kazuhiro Iguchi andTomoya Tachi (2018). "Evaluating Communication Skills after Long-term Practical Training Among", Japanese Pharmacy Students, 10(4).