نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهی
2 استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه مفید
3 عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This article has surveyed effects of financial rules on oil funds' performance and seeks to make a meaningful contribution to the literature on the use of oil funds in oil dependent countries, by proposing that what differences in financial systems, caused differences in performance in Iran's and Norway's oil funds? oil dependent countries, generally, face two basic problems: Revenue stream is volatile and uncertain, and supplies of these resources are finite.
Resource-dependent countries have several policy options available to deal with revenues from commodities. One mechanism that has been used, is the creation of an oil fund. These funds cannot be a substitute for financial and macro-economic management of the country, but can be the correct basis. Importantly, fund renewable sources alone cannot motivate savings oil revenue or to prevent excesses in consumption and waste them. If these funds are not well integrated in the budget can complicate financial management, lead the inefficient allocation of financial resources and help lack of transparency. Thus creating a fund should not consider simple solution to a complex problem.
Enjoying a treasury for all the government sources, transfer of the real budget surplus to oil fund, the pivotal role of central banks in managing foreign currency assets and limiting non-oil deficits as a complementary mechanism to the oil fund are four necessary specialties for an integrated budget.
Iran's foreign currency reserves account as a stabilization fund, was created in 2000 and the National Development Fund as an inter-generational fund in 2010. Norway oil fund was established in 1990. Disintegration of the financial system in Iran and Lack of unique management of public resources, has caused the amount of resources and state spendings not to be clear, impose some costs to the country's oil fund that are not documented in budget and finally, Iran's oil fund not be successful. Review of Norway Norway's financial systems, show that its oil funds are integrated in the financial system and the unified budget of the country.
کلیدواژهها [English]
1.ابراهیمی، محسن و علی سوری (1384). «زیان ناشی از نااطمینانی درآمدهای نفتی بر رشد اقتصادی و ضرورت حساب ذخیره ارزی»، نامه اقتصادی، ج 1، ش 1.
2.اسکانک، مارتین (1389). «سیاست مالی و مدیریت صندوق نفت نروژ»، ترجمه حسن مشاری، مجموعه مقالات تدوین و اجرای سیاست مالی در کشورهای تولیدکننده نفت، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
3.اوزاسکی، رونالدو و همکاران (1389). مقالات تدوین واجرای سیاست مالی در کشورهای تولیدکننده نفت، ترجمه گروه مترجمان، به کوشش شاهین جوادی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
4.بارنت، استیون و رولاندو اوزاسکی (1389). «جوانب عملیاتی سیاست مالی در کشورهای تولیدکننده نفت»، ترجمه شاهین جوادی، مجموعه مقالات تدوین و اجرای سیاست مالی در کشورهای تولیدکننده نفت، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
5.بهبودی، داود، محمدعلی متفکر آزاد، پرویز محمدزاده، سیدکمال صادقی و سیاب ممیپور (1391). «صندوق توسعه ملی یا توزیع مستقیم درآمدهای نفتی (بررسی مقایسهای)»، مجلس و راهبرد، ش 71.
6.پناهینژاد، هدی و سعیده شفیعی (1392). «مطالعه تطبیقی عملکرد صندوقهای مدیریت درآمدهای حاصل از منابع طبیعی در کشورهای مختلف»، صندوق توسعه ملی.
7.پیلهفروش، میثم. «بررسی لایحه بودجه سال 1391 کل کشور 10»، نفت و صندوق توسعه ملی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، گزارش شماره 12246.
8. _____ . «بررسی لایحه بودجه سال 1392 کل کشور 10»، صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی، مرکز پژوهشهای مجلس، گزارش شماره 23012871.
9.حسینی، سیدمهدی و علیرضا باستانی (1392). «صندوقهای ثروت ملی موفق (الگوها و رفتارها)؛ آموزههایی برای صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران»، صندوق توسعه ملی، ش 3.