فقر کودکان در شهر تهران ـ 1390: (آموزش و اطلاعات)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا

2 کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا

چکیده

کودکان سرمایه انسانی هر جامعه‌ای هستند، محرومیت کودکان از امکانات رفاهی، آنها را با دشواری‌های گوناگون مواجه می‌کند که این وضعیت اسفناک در دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی فقر کودکان در شهر تهران پرداخته است.
         با استفاده از داده‌های «طرح سنجش عدالت در شهر»؛ ابتدا نرخ فقر کودکان در ابعاد آموزش و اطلاعات محاسبه شده و سپس با تخمین مدل لاجیت به بررسی تأثیر متغیرهای وضعیت تحصیلات، اشتغال، سن و جنسیت سرپرست خانوار، وجود خشونت، ناامنی غذایی، فرد معتاد، معلول در خانوار و تأثیر محل سکونت جغرافیایی بر فقر کودک پرداخته شده است.
         بنابر یافته‌ها بیشترین نرخ عدم حضور در مدرسه در سن 7 تا 11 سال برای منطقه 18 (4/1 درصد)، 12 تا 14 سال منطقه 14 (46/1 درصد)؛ 15 تا 17 سال منطقه 17 (08/3 درصد)، 7 تا 18 سال منطقه 17 (71/1 درصد)، همچنین 31 درصد از کودکان 4 تا 6 سال منطقه 16 در مهدکودک و پیش‌دبستانی ثبت‌نام نکرده‌اند. بیشترین نرخ شکاف آموزشی در مقطع ابتدایی (84/8 درصد) و راهنمایی (88/6 درصد)، برای منطقه 15 و دبیرستان (06/6 درصد) در منطقه 18 است. زن سرپرست ‌خانوار، افزایش سن سرپرست خانوار، وجود ناامنی غذایی، خشونت و فرد معلول در خانوار از مهم‌ترین عوامل محرومیت آموزشی کودکان است. 52/0 درصد از کودکان 7 تا 18 سال جنوب تهران و 07/1 درصد از کودکان منطقه 15 نیز به هیچ‌کدام از سه مؤلفه تلفن ثابت، موبایل و کامپیوتر دسترسی ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Child Poverty in Tehran City-2011 (Education and Information)

نویسندگان [English]

  • Hossein Raghfar 1
  • Fatemeh Yousefvand 2
چکیده [English]

Children are seen as human capital and foremost source for determining the future of any society. Deprivating children from enough facilities will face them with different problems and this deplorable situation continues to spread toward adult period. This study aims to measure the children's poverty rate in Tehran during 2011and to identify the most effective factors shaping children poverty.
       At first, drawing on "Urban Heart", the children's poverty rate is calculated in terms of education and information, and then drawing on logit model the effect of variables such as education, employment, age and gender of household head, violence, food insecurity, the addicts and the disabled in household, and place of residence on child poverty will be considered. According to results, the highest rate of non-attendance at school: for age 7 to 11 in 18th municipal district (1/4%), 12 to 14 in 14th municipal district (1/46%), 15 to 17 in 17th municipal district (3/08), 7 to 18 in 17th municipal district (1/71%), also 31 percent of children 4 to 6 in 16th municipal district have n't registered in the kindergarten.
       The highest rate of gaps in education: for primary school (8/84%), guidance school (6/88%) in 15th  municipal district and high school (6/06%) in 18th municipal districts. Educational deprivation, female household headship and increasing age of household head, food insecurity, violence, and the disabled in household are among most important factor shaping children's educational deprivation.
            0.52 percent of children aged from 7 to 18 in southern Tehran and 1.07 percent of children in 15th  municipal district do not have  any access to home telephone, mobile and computer. Educational deprivation and unemployed household head, food insecurity and the addicts in household, residence in the southern and eastern Tehran  are the important factors affecting children's information poverty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rate of Poverty
  • Education
  • Information
  • Children
1. قران کریم.

2. ابونوری، عباسعلی و فهیمه محمدحسینی (1390). «بررسی میزان فقر مطلق با محوریت کودکان در بین خانوارهای شهر تهران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دوازدهم، ش 45.

3. راغفر، حسین و مریم شیرزاد مقدم (1389). «سیمای فقر کودکان در مناطق 22 گانه شهر تهران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 35.

4. عباسیان، عزت‌اله و میثم نسرین‌دوست (1389). «فقر کودک: تعریف و تجربه‌ها»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 50.

5. گجراتی، دامودار (1389). مبانی اقتصاد‌سنجی، ترجمه‌ حمید ابریشمی، چاپ نهم، انتشارات دانشگاه تهران.

6. Alkier, S. and Jame Foster (2007). "Counting and Multidimensional Poverty Measure", OPHI Working Paper Series, www.ophi.org.uk.

7. Archer, K. J. and S. Lemeshow (2006). "Goodness-of-fit test for a Logistic Regression Model Fitted Using Survey Sample Data", The Stata Journal 6, No. 1.

8. _____ (2002). "Country overviews, Childhood Poverty Research and Policy Centre (CHIP)", London, http://www.childhood poverty.org.

9. CHIP (2004). "Children and Poverty-sum Question Answerd", In Child Poverty, CHIP Briefing1, London.

10. CIDA. (2004). "Child Protection", Canada International Development Agency, Quebec, website: http://www.acdi-cida.gc.ca/childprotection, 8.

11. Delamonica, E., A. Minujin, A. Davidziuk and D. G. Edward (2006). "Children Living in Poverty: Overview of Definitions, Measurements and Policies",United Nations Children's Fund (UNICEF), Global Policy Section, New York.

12. Foster, J., J. Greer, E. Thorbecke (2010). "The Foster–Greer–Thorbecke (FGT) poverty measures: 25 years later", Journal of Economic Inequality.

13. Laderchi, Caterina, Ruhi Saith and Frances Stewart (2003). Does it Matter that we don'tAgree on the Definition of Poverty?, A Comparison of four Approaches, Queen Elizabeth House, University of Oxford.

14. Maalouf, M., and T. B. Trafalis (2011). "Robust Weighted kernel Logistic Regression in Imbalanced and Rare events Data", Computational Statistics and Data Analysis, Vol. 55, Issue1.

15. Minujin, A., E. Delamonica, A. Davidziuk and E. Gonzalez (2006). "The definition of Child Poverty: a Discussion of Concepts and Measurements", International Institute for Environment and Development (IIED), Vol. 18.

16. _____ (2005). Children Living in Poverty, A Review of Child Poverty Definitions, Measurements, and Policies, Graduate Program in International Affairs, New School University.

17. OHCHR (2002). Draft Guidelines: A Human RightsApproach to Poverty Reduction Strategies, UN, New York.

18. Sen, A. (1999). Development as Freedom, Random House, New York, NY.

19. Siaens, C. and Q. Wodon (2001). Access to Basic Infrastructure Services, Poverty and Inequality, World Bank, Washington, D. C. Processed.

20. Smith, D. and D. Laws (2012)."Measuring Child Poverty: A Consultation on Better Measure of Child Poverty", Presented to Parliament by the Secretary of State for Work and Pensions by Command of Her Majesty, Cm8483, £10.75.

21. Townsend, P. (1979). "Poverty in United Kingdom", Marmonds Worth, Middlesex, Penguin Books.

22. _____ (1987). "Deprivation", Journal of Social Policy, 16(2).

23. UNDP. (2004). "Dollar a day, how much does it say? ", In Focus, an online bulletin of the UNDP International Poverty Centre (IPC), September, New York.

24. UNICEF(2005). "The State of the World of the Children-Childhood under Threat", UNICEF, New York.

25. Young, Lives (2004)."India: Development Trends and the Questions they Raise for the Young Lives Project", http://www.young lives.org.uk /data/focus/ index.htm.