ارزشیابی توسعه آموزش برای همه در کشورهای متذکره در سند چشم‌‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف مقاله توصیفی حاضر، ارزشیابی توسعه آموزش برای همه در کشورهای متذکره در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی بوده که داده‌‌های لازم برای این امر به شیوه اسنادی جمع‌‌آوری شده و منطبق با چارچوب پیشنهادی بخش آموزش یونسکو با استفاده از روش تحلیل ثانویه داده‌‌ها مورد تحلیل قرار گرفته‌‌اند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که در شاخص توسعه آموزش برای همه، گرجستان بالاترین وضعیت و افغانستان پایین‌‌ترین وضعیت و ایران نیز دارای رتبه 18 در میان 25 کشور بوده است، به بیان دیگر گرجستان، تاجیکستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، بحرین، ترکمنستان، کویت و ارمنستان دارای سطح توسعه بالا و کشورهای یمن، پاکستان و افغانستان دارای سطح توسعه پایین و اکثریت کشورهای منطقه و از جمله ایران، دارای سطح متوسط توسعه آموزش برای همه بوده‌‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating Education For-all Development Index, Comparing the Countries as Mentioned in Iran's 2025 Development Vision

نویسنده [English]

  • Mohammad Atashak
چکیده [English]

The aim of this descriptive article is to evaluate 'Education Development for All' in the countries mentioned in the Islamic Republic of Iran's 2025 development vision. The needed data were collected according to the 'documentary research method'. They were later analyzed based on UNESCO-advised logic through the use of the 'secondary data analysis method'. The results indicate that as far as 'Education development for All' index is concerned, Georgia and Afghanistan are the highest and the lowest in rank respectively while Iran stands 18th among the 25 countries. In other words, Georgia, Tajikistan, Kazakhstan, Azerbaijan, Uzbekistan, Bahrain, Turkmenistan, Kuwait and Armenia are higher in 'education development for all' than other countries of the group, while Yemen, Pakistan, and Afghanistan suffer from low status from the 'Education Development for All' index standpoint. Finally, the majority of the countries in the region, including Iran, are regarded in the medium status in the framework of the index mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education for-all
  • Iran's 2025 Development Vision
  • Eevaluation