نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناس ارشد اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Innovation is one of the fundamental needs for development. In order to achieve scientific development goals, scientific innovation should be developed in the country. Policymaking in the field of scientific development requires accurate knowledge of factors affecting it. One of the characteristics of religious societies is influence and effect of some of religious elements in its functions and thus people. Here an attempt is made to make a criterion, which measures access to religious capital resources, through scientific bases and utilized tools in the world, and that criterion is used to analyze the impact of religious social capital on scientific innovation of Doctoral students of Tarbiat Modarres University (TMU). The statistical population is PhD students of TMU, and the survey was conducted on PhD students from four faculties: Economics and Management, Engineering, Humanities and Medical Sciences. The data collection method is interviewing by means of questionnaire, and the analysis is conducted though statistical and regression methods. The results suggest that access to religious capital resources, human resources and membership in National Elites Foundation with high reliability have an impact on innovation. Moreover, age has a positive effect that its significance is less. Adversely, the marital status, gender and being the student of Hozeh don’t have a significant impact on innovation.
کلیدواژهها [English]
1. آقایی فیشانی، تیمور (1377). خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران، انتشارات ترمه.
2. ابوالقاسمی، عباس، سروش مرادی، محمد نریمانی و عادل زاهد (1390). «رابطه ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایه اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی»، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال دوازدهم، ش 1.
3. اعتصامی، منصور (1389). «جایگاه پیوند بین سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی اسلام»، رساله دکتری علوم اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع).
4. الوانی، سیدمهدی (1372). مدیریت عمومی، تهران، انتشارات نی.
5. بهرامی، سوسن، سعید رجاییپور، تقی آقاحسینی، حسنعلی بختیارنصرآبادی و محمدحسین یارمحمدیان (1390). «تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 61.
6. جهانگیری، جهانگیر و مهدی معینی (1389). «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و هویت ملی: نمونه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه شیراز»، مجله علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.
7. حیدری، حسن (1386). «نظام ملی نوآوری بهعنوان چارچوبی برای تحلیل نوآوری: رویکرد نظری»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، ش 33.
8. خداداد حسینی، سیدحمید (1378). «نوآوری در سازمانها: مفهوم، انواع و فرایندها»، مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، ش 42.
9. دادگر، یداله و مرتضی عزتی (1381). «بررسی رابطه مذهب و رفتار مصرفکننده در دیگر ادیان (غیر اسلام)»، فصلنامه مفید، ش 31.