نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 استادیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Assessment of ups and downs of justice or the impact of policies on improvement or deterioration of justice depends on introduction of an index for justice. Due to insufficiency of distributive justice indices (poverty and inequality) to represent the dimensions of economic justice in Islam, this paper aims to introduce a new composite index, which can help to monitor the strategic objectives of the Islamic Republic, for economic justice. For this reason, the theoretical basis of economic justice firstly and then the combined index methodology are introduced. Afterwards, based on an elite two-staged Delphi, weighting dimensions of index is identified, and for the first time combined index of economic justice is calculated during 2000 first decade, and validity of that is confirmed by W. Candle Test. The results show that the all index trend has declined with slight slope. In the final years of the mentioned period, the components of supporting property rights and adherence to the agreements and transactions declined. During the entire period, the components of the optimal utilization of resources and the right of future generations of natural resources have had an inconvenient situation.
کلیدواژهها [English]
1. قرآن کریم (ترجمه فولادوند).
2. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد (1367). النهایه فی غریب الحدیث و الأثر، ج 2، چاپ چهارم، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
3. ابن منظور، محمد بن مکرم (1414 هـ . ق.). لسان العرب، ج 2، 8، چاپ سوم، بیروت، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع.
4. ابوالحسین، احمد (1404هـ . ق.). معجم مقائیس اللغه، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه.
5. احمدزاده، سیدمصطفی (1387). «دنیاگرایی آسیبی فرهنگی از منظر قرآن کریم»، پژوهشهای قرآنی، سال چهارم، ش 54 و 55.
6. ادیب حاجباقری، محسن، سرور پرویزی و مهنوش صلصالی (1389). روشهای تحقیق کیفی، چاپ دوم، تهران، نشر و تبلیغ بشری.
7. اسماعیلی، اسماعیل (1373). «اکل مال به باطل در بینش فقهی شیخ انصاری»، فقه، ش 1.
8. بازرگان، عباس (1389). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، تهران، نشر دیدار.
9. بروجردی علوی، مهدخت و الهه ایرانی پورنظری (1390). «میزان انطباق تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صدا و سیما»، علوم اجتماعی، ش 54.