1
Assistant Professor, Faculty of Humanities, Yasouj University
2
Master of Political Science, Faculty of Humanities, Yasouj University
Abstract
Political discourse usually tends to diffuse itself in other discursive fields. Computer games are one of the most considerable products of cultural area in which the political discourse can be reproduced through them. This article is concerned with the representation politics of computer games as well as its inter-textual relevance to the discourse of political domains. The study examines the political discourse of " Command & Conquer: Generals " game as well as its relationship with the US political discourse through using a non-probability (purposive) sampling. The main question addressed is what can be the relationship between the game discourse and US foreign politics. Thus, this computer game is analyzed at three levels of description, interpretation, and explanation through Fairclough’s analysis discourse which suggests that within the framework of dominant discursive order of Western media on “Islam”, and “Middle East” i.e. “Islamophobia”, unfortunately “false and other” image of Islam is portrayed. Also, the discourse is categorized as a broader social action which is consistent with themes of new orientalism logic, the clash of civilization and in particular, American Exceptionalism as well as is reproduced through the language of (the US) soft power of cultural products.
احمدرش، رشید، حسین دانشمهر و احمد غلامی (1392). «بازنمایی خاورمیانه در بازیهای رایانهای (مطالعه موردی بازی ندای وظیفه 4)»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال نهم، ش 33.
اکوانی، سیدحمداله (1390). «اسلامهراسی، بنیانهای گفتمانی و مبانی استراتژیک آن»، اطلاعات حکمت و معرفت، سال ششم، ش 10.
انواری، محمدرضا (1393). «بازیهای رایانهای رسانهای خاموش برای اهداف سیاسی آمریکا»، دین و رسانه، سال دوازدهم، ش 7.
برزگر، ابراهیم و محسن لعل علیزاده (1390). «جنگ نرم، بازیهای رایانهای اسلامستیز و پدافند غیرعامل»، مطالعات قدرت نرم، سال اول، ش 1.
تورنهیل، جان (1388). «مارکسیست فروتن: ژیژک متفکری که همزمان از فلسفه، فیلم، غذا، روانکاوی و مارکسیسم میگوید»، ترجمه فاطمه بنویدی، خردنامه همشهری، ش 30 و 31.
جلالزاده، بهاره و بهزاد دوران (1388). «رمزگشایی از بازیهای رایانهای: مطالعه موردی بازی رایانهای «عملیات ویژه 85»»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، ش 7.
حسینزاده، علیحسین، عبدالرضا نواح و فریدون نجفی شبانکاره (1394). «بازنمایی چهره اسلام و مسلمانان در بازیهای رایانهای»، فصلنامه مطالعات افکار عمومی، سال چهارم، ش 16.
خانیکی، هادی و محیا برکت (1394). «بازنمایی ایدئولوژیهای فرهنگی در بازیهای رایانهای»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، ش 4.
رجبعلیپور، حسین (1391). «بازنمایی تروریسم در نسل سوم بازیهای رایانهای»، به نشانی: https://gerdab.ir/fa/news/11161
سردار، ضیاالدین (1387). شرقشناسی، ترجمه محمدعلی قاسمی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
سردارنیا، خلیلاله (1390). «بررسی و نقد دو پارادایم رقیب در تبیین اسلامگرایی در خاورمیانه (از دهه 1970 به بعد)»، مطالعات خاورمیانه، سال هجدهم، ش 4.
سروی زرگر، محمد (1387). «بازنمایی ایران در سینمای هالیوود»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیما.
قوام، سیدعبدالعلی و بشیر اسماعیلی (1393). «سیاست خارجی، هالیوود و جریان بازنمایی خاورمیانه پس از یازده سپتامبر»، فصلنامه علوم سیاسی، دوره دهم، ش 29.
کوثری، مسعود و مقداد مهرابی (1390). «پسااستعمارگری در بازیهای دیجیتال: شالودهشکنی (سوء) بازنمایی مسلمانان»، مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
هرسیج، حسین و فرهاد بدیعی (1397). «تجزیه و تحلیل نقش بازیهای رایانهای در ارتقای قدرت نرم آمریکا»، فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا)، ش 35.
Becker, David (2005). "Banned in Beijing: China Cracks Down on Games", Cnet.com
Chandler, Daniel (2007). Semiotics: The Basics, London, Routledge.
El Falaky, Samir(2017). "Representation of Arabs in Video Games: A Critical Discourse Analysis", 4th International Conference on Education and Social Sciences, 6-8 February - Istanbul, Turkey.
Fairclough, Norman (1989). Language and Power, London, Longman.
ــــــ (1992). Discourse and Social Change, Cambridge, Polity Press.
Game Critics Awards (2002). http://www.gamecriticsawards.com/2002winners.html
Gee, James p. (2003). What Games Have to Teach Us about Learning and Literacy?, New York, Palgrave Macmillan.
Holsti, K. J. (2011). "Exceptionalism in American Foreign Policy: Is it Exceptional?", European Journal of International Relations 17(3).
Huntington, Samuel P. (1993). The Clash of Civilizations?, Foreign Affairs; ABI/INFORM Global pg. 22.
ــــــ (1999). "The Lonely Superpower", Foreign Affairs, 78(2).
Jay, M. (1984). Adorno, London, Harvard University Press.
Jorgensen, Marianne and J. Louise Phillips (2002). Discourse Analysis as Theory and Method, SAGE.
Laboni, F. B. (2014). "Representation of Islam in Western Media and Literature", DIU Journal ofHumanities and Social Science, Vol. 2.
Leonard, David (2004). "Unsettling the Military Entertainment Complex: Video Games and a Pedagogy of Peace", In Studies in Media and Information Literacy Education, Vol. 4, No. 4.
Levy, S. Mc Evoy (2001). American Exceptionalism and US Foreign Policy: Public Diplomacy at the End of the Cold War, London, Palgrave.
McCartney, P. T. (2004). "American Nationalism and U.S. Foreign Policy from September 11 to theIraq War", Political Science Quarterly 119.
Nohr, Rolf F. (2010). "Strategy Computer Games and Discourses of Geopolitical Order", Journal forComputer Game Culture, 4 (2).
Rauch, Peter E. (2007). Playing with Good and Evil: Videogames and Moral Philosophy, Comparative Media Studies, Florida Atlantic University.
ــــــ (2007). Playing with Good and Evil: Videogames and Moral Philosophy, Comparative Media Studies, Florida Atlantic University.
Reichmuth, P. and S. Werning (2006). "Pixel Pashas, Digital Djinns", ISIM Review 18.
Robinson, Nick (2015)."Have You Won the War on Terror? Military Videogames and the State of American Exceptionalism",Journal of International Studies, Vol. 43(2).
Said, E. W. (1979). Orientalism, New York, Vintage Books.
ــــــ (1997). Covering Islam: How The Media and The Experts Determine How We See The Rest of The World, New York, Pantheon Books.
Sardar, Ziauddin and M. Wyn Davies (2003). Why do People Hate America?, New York, Disinformation.
Saussure, Ferdinand de (1983). Course in General Linguistics (Trans. Roy Harris), London, Duckworth.
Schulzke, Marcus (2017). "Military Videogames and the Future of Ideological Warfare", The BritishJournal of Politics and International Relations, Vol. 19(3).
Sisler, Vit (2008). "Digital Arabs: Representation in Video Games", European Journal of Cultural Studies, Vol. 11(2).
Szpunar, P. M. (2013). "The Horror at Fort Hood: Disseminating American Exceptionalism", Media,Culture and Society 35, No. 2.
Tocqueville, Alexis de (2002). Democracy in America, University of Chicago Press.
Zhang, Q. and K. Li (2017). "On Studies of the Representation of Islam and the Muslims in West Mediaand Factors Behind Misrepresentation", Journal of Education and Culture Studies, Vol. 1, No. 1.
Akvani, H. and Fakhraei, H. (2020). The Politics of Representation in Computer Games: Critical analysis of American Exceptionalism in the Game of “Command & Conquer: Generals”. Majlis and Rahbord, 27(102), 43-71.
MLA
Akvani, H. , and Fakhraei, H. . "The Politics of Representation in Computer Games: Critical analysis of American Exceptionalism in the Game of “Command & Conquer: Generals”", Majlis and Rahbord, 27, 102, 2020, 43-71.
HARVARD
Akvani, H., Fakhraei, H. (2020). 'The Politics of Representation in Computer Games: Critical analysis of American Exceptionalism in the Game of “Command & Conquer: Generals”', Majlis and Rahbord, 27(102), pp. 43-71.
CHICAGO
H. Akvani and H. Fakhraei, "The Politics of Representation in Computer Games: Critical analysis of American Exceptionalism in the Game of “Command & Conquer: Generals”," Majlis and Rahbord, 27 102 (2020): 43-71,
VANCOUVER
Akvani, H., Fakhraei, H. The Politics of Representation in Computer Games: Critical analysis of American Exceptionalism in the Game of “Command & Conquer: Generals”. Majlis and Rahbord, 2020; 27(102): 43-71.