Assessing the Efficiency of Comprehensive Public Universities in Iran Using Parametric and Non-Parametric Approaches

Document Type : Research Paper

Author

PhD student in Higher Education Economics, University of Tehran;

Abstract

The aim of this study was to evaluate the educational and research efficiency of 27 public universities in Iran in the academic years 2014-2015 and 2015-2016. This was done using non-parametric methods of data envelopment analysis and parametric random border analysis for the input variables (number of incoming students, number of faculty members, number of staff and budget) and output variables (specific income, number of students studying, number of graduates and conference papers). Such information was extracted from the budget bill, statistics and documents belonging to the Institute of Higher Education Research and Planning and the Islamic World Database website. The results indicated that there were inefficiencies in academic units and that the degree of these inefficiencies varied from university to university. In addition, there was an average increase in the efficiency of all comprehensive universities in 2016 compared to 2015. Furthermore, the data showed, while the average educational efficiency of selected universities has increased over time, the average research efficiency has decreased. The results of the data validity test obtained via the evaluation method of random border analysis indicated the heterogeneity of variance of the study data. The variance inflation test was conducted with the aim of investigating the problem of alignment between explanatory variables. The results showed, alignment between some explanatory variables, including faculty members and budget. In addition, the tensile effect of the estimated coefficients of some research inputs was not significant for the educational and research outputs of selected universities. Thus, universities should be efficient when making resource allocation decisions.

Keywords


  1. انتظاری، یعقوب (1388). «تحلیل کارایی اقتصادی بنگاه‌های دانش با استفاده از مرز تصادفی هزینه کوشش‌های تحقیقاتی»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، 14(3).
  2. خواجوی، شکرالله، مسعود سلیمی‌فرد و علیرضا ربیعه (1384). «کاربرد تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) در تعیین پر‌تفویی از کاراترین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 43.
  3. دباغ، رحیم و محمدرضا صالحی (1394). «بررسی عوامل مؤثر بر کارایی دانشگاه‌های همگن دولتی کشور»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 6(4(.
  4. دﺑﺎغ، رﺣﯿﻢ و ﻟﯿﻼ ﺟﻮاﻫﺮﯾﺎن (1395). «ﺑﻬﺮه‌وری واﺣﺪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ در داﻧﺸﮕﺎﻫ‌ﻬﺎی ﺟﺎﻣﻊ دولتی ایران»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 22(2).
  5. رضوی، عبداله، محمد‌جواد رزمی، مصطفی سلیمی‌فر و علی‌اکبر ناجی میدانی (1392). «ارزیابی کارایی صنعت خودرو با استفاده از داده‌های تلفیقی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 11(28).
  6. سیفی‌پور، رویا و نجات نظری (1395). «تشخیص واریانس ناهمسانی با روش بروش پاگان و رفع آن در مدل تأثیر متغیرهای حسابداری بر قیمت سهام در شرکت‌های غیر‌مالی منتخب بورس تهران (مطالعه سال‌های ۱۳۹۱و۱۳۹۲و۱۳۹۳)»، مجله شباک، 11(12).
  7. شهیکی تاش، محمدنبی، مهین شهیکی تاش و باقر درویشی (1386). «بررسی توزیع درآمد در ایران با رویکرد ناپارامتری (1384-1383)»، مجله مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 63‏(22).
  8. گودرزی، رضا، الهام حقیقت‌فر، لیلا والی، محمدرضا بانشی، پیام حقیقت‌فرد و بنفشه درویشی (1394). «برآورد کارایی بیمارستان‌های استان کرمان با استفاده از روش تحلیل مرزی تصادفی (1386-1390)»، فصلنامه علمی‌ پژوهش‌های سلامتمحور، 1(2).
  9. گودرزی، غلامرضا، سجاد خسروی و روح‌اله عسکری (1391). «ارزیابی عملکرد (کارایی) گروه‌های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر‌اساس رویکردهای کمّی»، فصلنامه آموزش در علوم پزشکی، 3(12).
  10. نادری، ابوالقاسم (1382). «الگوهای چند‌سطحی و ارزیابی ناهمسانی و کارایی بودجه بین دانشگاه‌های منتخب»، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 9(4).
  11. Abbott, M. and C. Doucouliagos (2003). "The Efficiency of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis", Economics of Education Review, 22(1).
  12. Agha, Salah R., Ibrahim Kuhail, Nader Abdelnabi, Mahmoud Salem and Ghanim Ahmed (2011). "Assessment of Academic Departments Efficiency Using Data Envelopment Analysis", JIEM, 4(2).
  13. Brennan, S, C. Haelermans and J. Ruggiero (2014). "Nonparametric Estimation of Education Productivity Incorporating Nondiscretionary Inputs with an Application to Dutch Schools", European Journal of Operational Research, 234(3).
  14. Chang, D. F, C. T. Wu, G. S. Ching and C. W. Tang (2009). "An Evaluation of the Dynamics of the Plan to Develop First-class Universities and Top-level Research Centers in Taiwan", Asia Pacific Education Review, 10(1).
  15. Goksen, Yilmaz, Onur Dogan and Bilge Ozkarabacak (2015). "A Data Evolvement Analyses Application for Measuring Efficiency of University Department", Procedia Economics and Finance, 19.
  16. Lee, Boon L. and Andrew C. Worthington (2016). "Network DEA Quantity and Quality-orientated Production Model: An Application to Australian University Research Services", Omega, 60.
  17. Parteka, Aleksandra, Joanna Wolszczak-DerlaczJ and Anal Prod (2013). Dynamics of Qroductivity in Higher Education: Cross-european Evidence Based on Bootstrapped Malmquist Indices, 40.
  18. Selim, Sibel and Sibel Aybarc Bursalioglub (2013). "Analysis of the Determinants of Universities Efficiency in Turkey: Application of the Data Envelopment Analysis and Panel Tobit Model", Social and Behavioral Sciences, 89.
  19. Mikusova, Pavla (2015). "An Application of DEA Methodology in Efficiency Measurement of the Czech Public Universities", Procedia Economics and Finance, 25.
  20. Tse Kuaha, Chuen and Kuan Yew Wonga (2009). "Efficiency Assessment of Universities Through Data Envelopment Analysis", Procedia Computer Science.
  21. Visbal-Cadavid, Delimiro, Mónica Martínez-Gómez and Guijarro Francisco (2017). "Assessing the Efficiency of Public Universities through DEA, A Case Study", Sustainability, 9 (1416).
  22. Yanga, Guo-liang, Hirofumi Fukuyamac and Yao-yao Song (2018). "Measuring the Inefficiency of Chinese Research Universities Based on a Two-stage Network DEA Model", Journal of Informetrics, 12.