نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
2 دکتری پزشکی، پژوهشگر
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Physicians do their job as the patients’ perfect agents as well as they can manipulate their patients’ demands for healthcare services. This line of reasoning drives from the Physician-Induced Demand (PID) which leads to create additional demands of these services for patients unnecessarily. Under the PID hypothesis, physicians (suppliers) influence patients’ demands to suit their own interests. The research relies on mixed methods research synthesis (MMRS) that integrates both qualitative and quantitative evidences as well as it is conducted through using thematic analysis method and decision making models. According to findings of the research, the most obvious factors affecting physicians’ behaviors in occurring induced demand for healthcare services include expectations of physicians to activate other medical sections, physicians' authority in patients' compliance, insufficient supervision over physician prescribing practices (irrational prescriptions), physicians' independency of insurance contracts and physician's tendency to provide inappropriate healthcare services for the patient in the public sector.
Results of the research reveals that the implementation of a well-functioning referral system to healthcare provision on Iranian (rural) family physician is determined as a major goal to impede physician-induced demand. In this regard, clinical guidelines for family physicians which are mandatory should be developed. Hence, it is suggested that a permanent legislation on “the establishment of a comprehensive system for health services” (electronic health record system) is approved.
کلیدواژهها [English]
1. بازیار، محمد، مسلم صوفی و آرش رشیدیان (1391). «روشهای کنترل مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت: مداخلات تقاضا و مداخلات عرضه (مقاله مروری)»، طلوع بهداشت، ۱۱ (۱).
2.برهانزاده، علی (1390). «تقاضای القایی آزمایشات و تأثیر آن بر هزینه و سلامت خانوار»، فصلنامه تخصصی علوم آزمایشگاهی، سال سوم، ش 11.
3. شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1388). «سلامت ج.ا. ایران در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، ویرایش هشتم، قابل دسترسی از طریق http://siasat.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=291&pageid=31686.
4.عبدلی، قهرمان (1384). «نظریه القای تقاضا ناشی از عدم تقارن اطلاعات بین بیماران و پزشکان»، تحقیقات اقتصادی، 68.
5.عبدلی، قهرمان و ویدا ورهرامی (1390). «نقش اطلاعات نامتقارن در القای تقاضا: مطالعه موردی خدمات پزشکی»، فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۴ (۴۳).
6. کیوانآرا، محمود، سعید کریمی، الهه خراسانی و مرضیه جعفریان جزی (1392 الف). «چالشهای ناشی از تقاضای القایی خدمات سلامت؛ یک مطالعه کیفی»، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 10، ش 4 (پیاپی 32).
7. کیوانآرا، محمود، سعید کریمی، الهه خراسانی و مرضیه جعفریان جزی (1392 ب). «دیدگاه صاحبنظران سیستم سلامت درباره علل کلان مؤثر بر تقاضای القایی؛ یک مطالعه کیفی»، نشریه حکیم، دوره 16، ش 4.
8. محبوبی، محمد، شهناز اجاقی، محمد قیاسی و ابوالحسن افکار (1389). «بیمههای مکمل و تقاضاهای القایی در جانبازان شیمیایی»، مجله علمی پژوهشی طب جانباز، سال دوم، ش 8.
9. ورهرامی، ویدا (1389). «بررسی تقاضای القایی پزشک»، مجله مدیریت بهداشت و درمان، دوره دوم، ش 1 و 2.